Pål Lomeland i Norsk Lokalradioforbund.

Norske lokalradioer sliter med inntjeningen: Mer enn annenhver nærradiojobb borte

De siste fem årene er det blitt 60 prosent færre lokalradiojobber. Bransjen må slåss for å overleve, sier Pål Lomeland i Norsk lokalradioforbund.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Fredag viste en ny rapport fra Medietilsynet at lokalradioenes reklameinntekter falt med 14,6 prosent i fjor.

Daglig leder Pål Lomeland i Norsk lokalradioforbund sier til Klassekampen at rapporten bekrefter det forbundet lenge har påpekt, nemlig at bransjen er under press.

«Det er spesielt den store majoriteten av lokalradiostasjoner som ikke er del av et nasjonalt reklamenettverk, som rammes hardt», skriver han i en epost til avisen.

Ifølge tall forbundet har hentet fra Medietilsynet er antall årsverk i norske lokalradiostasjoner redusert med 60 prosent fra 2011 til 2016.

«Dette sammen med den økonomiske situasjonen, illustrerer en bransje som nå slåss for å overleve», skriver Lomeland.

Powered by Labrador CMS