For 14 år siden spådde bransjen 100.000 arbeidsplasser i callsenter-bransjen. Nå er det 4000 igjen

Men Virke mener fortsatt det er et stort potensial for denne typen jobber.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Oslo (NTB): På tidlig 2000-tallet ble det spådd 100.000 ansatte i callsenterbransjen. Nå er det kun 4.000 igjen.

– I løpet av fem år vil rundt 100.000 nordmenn være sysselsatt ved forskjellige callsentre, spådde Norsk Direkte Markedsføringsforening i 2002, melder Aftenposten.

På grunn av manglende tall er det vanskelig å fastslå den eksakte forskjellen, men en Fafo-undersøkelse fra 2005 viser at de største aktørene har betydelig færre ansatte nå enn for elleve år siden.

– Vi ser eksempler på at distriktsarbeidsplasser i Norge er lagt ned og at callsenter er etablert i utlandet, sier direktør Stein Johnsen i Virke.

Hovedorganisasjonen Virke, som organiserer callsenterbransjen, mener at det er stort potensial for å skape nye callsenter-jobber i Norge.

Johnsen mener det offentlige burde sette ut noe av sin kundebehandling for å tilby flere arbeidsplasser.

– Denne bransjen sysselsetter i stor grad ufaglært ungdom, også i distriktene. Den gir også rask opplæring og kvalifikasjoner, sier Johnsen.

Powered by Labrador CMS