Nordlys har levert resultatene fra 2018, og endte med et overskudd på 18,6 millioner kroner etter skatt. Det er en forbedring på 2,8 millioner sammenliknet med 2017.
Ifølge administrerende direktør Marit Skog skyldes den en inntektsvekst på åtte prosent det siste året, med økte inntekter både på opplagssiden (3,1 prosent) og på annonsesiden.
Annonseomsetningen økte med 12 prosent – fra 62,8 millioner i 2017 til 70,3 millioner i 2018.
Det er et resultat Skog er godt fornøyd med.
– Inntektsvekst er ikke hverdagskost i denne bransjen, sier administrerende direktør Marit Skog i en melding til Medier24.
13.000 pluss-abonnenter
Det er ikke bare annonseinntektene som vokser, det gjør også antallet abonnenter. I fjor endte Nordlys med et godkjent opplag på 23.714 daglige eksemplarer, en vekst på over 2.200 sammenliknet med 2017. Tallene for 2017 og 2018 er imidlertid ikke fullt sammenlignbare, ettersom beregningsmodellen er endret.
– Det er gledelig og ikke minst viktig at vi har vekst i opplagsinntektene. Det gir oss mulighet til å satse videre på journalistikken, sier Skog.
I tillegg kan Skog opplyse om at Nordlys nærmer seg 13.000 pluss-abonnenter.
I styrets årsberetning står det at Nordlys har hatt totalt 52,6 årsverk, hvor 15,6 av disse er kvinner og 37 av disse er menn. I styret har fire av fem representanter vært menn, og i toppledergruppen har tre av fire vært kvinner.