Nordlys sier opp NTB-abonne­mentet: – Vi har ikke råd til å gjøre ting av gammel vane lenger

NTB-sjefen har forståelse for kuttet, men tror Nordlys kommer tilbake: – Når vi kommer litt lenger ut på året, så tror jeg de kommer til å tenke: Men i satan, nå skulle vi hatt et NTB-abonnement.

Publisert

Den Tromsø-baserte Amedia-avisa Nordlys har sagt opp NTB-abonnementet sitt. Det bekrefter Nordlys-redaktør Helge Nitteberg overfor Medier24. 

Han forklarer at det har sammenheng med at de ønsker å prioritere pengene sine til å levere et best mulig lokalt produkt til sine lesere.

– Vi har vurdert dette litt fram og tilbake. Vi – i likhet med mange andre redaksjoner – bruker ganske mange kroner i året på et NTB-abonnement. Vi er i en tid der vi må vurdere hvordan vi får mest igjen for hver krone, i form av god journalistikk, sier Nitteberg til Medier24 og legger til: 

– Dette handler ikke om at vi ikke mener at NTB leverer høy kvalitet på bilder og tekst, men vi må bruke penger på de tingene som gjør at vi kan vinne nyhetskampen lokalt.

Nitteberg ønsker ikke å gå ut med den totale summen de har brukt på NTB i året, men sier at det er en «nokså betydelig sum».

– Et prøveprosjekt

Nordlys-redaktør Helge Nitteberg.
Nordlys-redaktør Helge Nitteberg.

Nitteberg understreker at de ikke har lukket NTB-døra for godt, men at de ser på dette året uten NTB-abonnement som et slags «prøveprosjekt». 

– Det kan hende at vi ser med tida at vi har behov for NTB. Dette blir et prøveår for oss, som vi også håper at NTB kan bruke på å utvikle sine tjenester, slik at vi som jobber lokalt kan ha enda bedre nytte av dem i framtida, sier han. 

Han er klar på at han tror mange mediehus fortsatt kan ha nytte av et NTB-abonnement – spesielt de største mediehusene. 

– Jeg tror at det på et overordnet nivå er bra at vi som bransje har et byrå som NTB, heller enn at vi skal gjøre akkurat det samme på felleshendelser hele tiden. Jeg skulle ønske jeg kunne være med på det spleiselaget, men nå er det på tide å se hvordan vi skal kunne disponere våre midler best mulig, sier han. 

Samtidig kan Nitteberg fortelle at de allerede har savnet NTB-stoffet litt. Fredag ble for eksempel Geir Inge Sivertsen fra Lenvik i Troms utnevnt til ny fiskeriminister – uten at Nordlys hadde tilgang til bildene fra slottsplassen i Oslo. 

– Vi har ikke råd til å gjøre ting av gammel vane lenger, samtidig som vi ser verdien av NTB. Vi har merket allerede nå – på de tre ukene vi ikke har hatt NTB-tilgang – at kuttet ikke er uten omkostninger for oss, for eksempel når det kommer en ny statsråd fra vårt dekningsområde, sier han. 

Forsvarsminister Frank Bakke-Jensen (H) og ny fiskeriminister Geir Inge Sivertsen (H) med favnen full av blomster.
Forsvarsminister Frank Bakke-Jensen (H) og ny fiskeriminister Geir Inge Sivertsen (H) med favnen full av blomster.

– Jobber med omstilling

NTB-sjef Mads Yngve Storvik sier at han har forståelse for valget til Nitteberg og Nordlys – samtidig som han er klar på at han tror de kommer til å se at de fortsatt har et behov for NTBs tjenester. 

– Helge (Nitteberg red.anm.) er en aldeles strålende avisredaktør, som har en lokal strategi – og leverer strålende på den. Når det kommer til hva dette betyr for NTB, så drar det oss enda ett hakk nærmere vår største utfordring om dagen: One size doesn’t fit all anymore. 

Altså at standard NTB-saker ikke nødvendigvis er det de lokale mediehusene trenger for å vinne nyhetskampen lokalt – slik Nitteberg poengterer. 

– At vi leverer stoff som «passer alle» har vært forretningsmodellen vår siden 1867. Nå jobber vi knallhardt for å omstille oss og tilpasse oss den moderne mediehverdagen, sier han. 

– Kommer til å tenke: I satan

Mads Yngve Storvik, sjefsredaktør og administrerende direktør i NTB.
Mads Yngve Storvik, sjefsredaktør og administrerende direktør i NTB.

Han tror imidlertid Nordlys og Nitteberg kommer til å angre – og komme tilbake til nyhetsbyrået etter en stund. 

– Når vi kommer litt lenger ut på året, så tror jeg Helge kommer til å tenke: Men i satan, nå skulle vi hatt et NTB-abonnement. Vi dekker for eksempel alle Tromsø sine fotballkamper – som er et eksempel på noe han kanskje vi se at det er behov for utover året, sier Storvik. 

Han forteller at de så langt ikke har fått et skred av lokalaviser som har sagt opp abonnementene sine, men at de hele veien diskuterer omfanget av kundeavtalene med flere aktører. 

– At det er noen som enten reduserer hvor mye de kjøper, eller faktisk kutter helt ut, det skjer hvert år av ulike årsaker, sier han.

Han forteller at de har en rekke ulike prosjekter på gang, som forhåpentligvis skal gjøre det mer attraktivt for lokalmediene å være NTB-abonnenter. Blant annet diskusjonene om et tettere samarbeid med NRK, men også at de jobber med flere robotjournalistikk-prosjekter – som vil gjøre det enklere å tilpasse journalistikken deres til lokale behov. 

– Det viktigste er at vi jobber med hvordan vi skal tilpasse innholdet vårt. Om du skriver om boligpriser i for eksempel Nordlys – så er det ikke interessant å følge boligsalg og -priser i Oslo. Da må vi utarbeide måter å produsere journalistikk på som gjør at de kan lage noe som er tilpasset lokale forhold, sier han og trekker fram at nettopp boligsalg-robot er noe de jobber med å få på plass i løpet av året.

Powered by Labrador CMS