Kulturminister Trine Skei Grande har uttalt at det er mer et verdivalg for å fjerne de med spillproblemer enn å ta høyde for eventuelle økonomiske konsekvenser.
Discovery og NENT Group alene henter 600-700 millioner kroner i spillreklame i løpet av året og har begge sagt at kuttet vil føre til betydelige konsekvenser.
Med andre ord vil et slikt politisk vedtak gå kraftig utover topplinja i spesielt de to kommersielle aktørene.
- Det er synd
På spørsmål om NRKs posisjon, benyttet Discovery-sjef Tine Austvoll Jensen anledningen til å dra opp konsekvenser av et eventuelt spillreklameforbud.
- Jeg har ikke sterke meninger om NRKs finansiering, men jeg sterke meninger om hvordan vi skal sikre mediemangfoldet. Ser man på mediemeldinga, så husker jeg ikke så mye av det jeg leste, for kommersiell TV var ikke nevnt. Det er synd, sa hun og fortsatte:
- Vi står midt i en stor konkurranse - både globalt og lokalt - og da å miste en omsetning på en halv milliard over natta er ikke bra, sa hun og ble replisert av NENT-sjef Vegard Drogseth:
- Det er ikke bare allmennkringkasterne som sikrer mediemangfold og fyller et behov - det gjør også de kommersielle.
I debatten deltok NENT-sjef Vegard Drogseth, TV 2-sjef Olav T. Sandnes, NRK.-sjef Thor Gjermund Eriksen, Discovery-sjef Tine Austvoll Jensen og VG-sjef Gard Steiro.
- Helt lovlig
TV 2-sjefen ble utfordret på hva han synes om det foreslåtte spillreklameforbudet.
- Jeg synes ikke det er oppsiktsvekkende at norske myndigheter forsøker å forhindre noe som de mener er et smutthull. Jeg skjønner ikke at man blir irritert over det. Dette er en norsk lov som har vært gjeldende i alle år. Så registrerer jeg at det benyttes ord som sensur - som ikke er spesielt treffende, sa Olav Sandnes og ble replisert av Austvoll Jensen:
- Det er flere rundt her som sier at vi omgår lover og regler, men det vi gjør er helt lovlig. Vi forholder oss til lover og regler rundt TV-signaler i Norge og EU/EØS-regler. Debatten må heller handle om hvordan vi sikrer mediemangfoldet.
Ordstyrer Gard L. Michalsen utfordret medietoppene utover debatten på flere ulike områder - blant annet fallet i lineær TV, sportsrettigheter, strømmetjenester, «Sofie»-saken og NRKs posisjon.