Ser disse fem logoene helt ukjente ut? Hvis de gjør det bør du ta en kikk på denne oversikten over 20 sosiale medier du bør ha hørt om - og tipsene om hva du kan bruke dem til.
Har du hørt om Discord? Eller Nextdoor? Ikke? Det finnes utallige sosiale medier der ute, som det er lurt at du som journalist, redaktør eller kommunikasjonsrådgiver har oversikt over at finnes – og ikke minst hva dere kan bruke tjenesten til i arbeidshverdagen.
Under Nordiske Mediedager 2019 gikk Martin Gundersen i NRKbeta og Elise Øygaren i den sentrale sosiale medier-desken i NRK gjennom 20 sosiale medier alle mediefolk må vite om – men som de ikke nødvendigvis har hørt om før.
De har laget en oversikt over de 20 de mener det er viktigst at man har hørt om. De har også laget en tabell-oversikt over hva tjenesten kan brukes til journalistisk.
Det kan gå på om tjenesten er egnet for å finne gode historier eller caser, om tjenesten er egna til å publisere innhold på, om du kan bygge opp et lite samfunn der eller om det sosiale mediet kan være egnet til å få økte lesertall på din egen plattform.
Twitch
Dette er verdens største plattform for direktesendt videostrømming med over 15 millioner aktive daglige brukere. Plattformen er populær blant unge og gamere i USA og Europa.
Twitch kan være et fint sted for mediehus å snakke eller interagere med brukerne og vise synlighet.
Plattformens bruksområder:
Finne historier og kilder
Ja
Publisere til
Tja
Drifte community
Nei
Hente trafikk hjem
Nei
Discord
Dette er gameres foretrukne forum og samtaleverktøy, men brukes også av ikke-gamere. Discord er en server hvor man kan bli med i ulike grupper.
Plattformens bruksområder:
Finne historier og kilder
Ja
Publisere til
Nei
Drifte community
Nei
Hente trafikk hjem
Tja
Pinterest
Dette er en oppslagstavle for å lagre bilder og videoer og her er det viktig med estetisk vakre bilder.
Plattformen ble startet i 2010 og har over 250 millioner brukere. Brukeren er kvinnen mellom 18–39 år. Blant andre har Buzzfeed tatt i bruk plattformen for å få tips til hva folk er interessert i.
Plattformens bruksområder:
Finne historier og kilder
Ja
Publisere til
Ja
Drifte community
Ja
Hente trafikk hjem
Ja
Nabohjelp
Tjenesten ble startet i 2018 med over 100.000 nedlastinger i Norge.
Nabohjelp er Norges hyperlokale sosiale medium som brukes for å be om og tilby hjelp i nabolaget, og det er den etablerte brukeren som først og fremst er aktiv på mediet.
Plattformens bruksområder:
Finne historier og kilder
Tja
Publisere til
Nei
Drifte community
Nei
Hente trafikk hjem
Nei
Nextdoor
Dette er verdens hyperlokale sosiale medium og er storebroren til Nabohjelp.
Mediet har over 10 millioner nedlastinger og brukes mest i USA, så Europa.
Plattformens bruksområder:
Finne historier og kilder
Tja
Publisere til
Nei
Drifte community
Nei
Hente trafikk hjem
Nei
Reddit
Tjenesten er et forum for deling av nyheter og humor, og brukes mye av mange menn under 30 år.
Reddit ble startet opp i 2005 og har over 330 millioner brukere i verden. Washington Post har blant andre samarbeid med Reddit – hvor journalister interagerer med brukerne.
Plattformens bruksområder:
Finne historier og kilder
Ja
Publisere til
Ja
Drifte community
Ja
Hente trafikk hjem
Ja
Signal
Signal er en kryptert meldingstjeneste som ble startet opp i 2010 og brukes av den personvern-interesserte, som ønsker å kommunisere kryptert, for eksempel med kilder som kommer med sensitive opplysninger.
Plattformens bruksområder:
Finne historier og kilder
Ja
Publisere til
Nei
Drifte community
Nei
Hente trafikk hjem
Nei
LinkedIn
Tjenesten ble startet i 2002 og har totalt 500 millioner registrerte brukere.
Mediet kan være en fin plattform for bedrifter å vise synlighet, og brukes for å vise fram sin egen kompetanse eller i jakten på nye karrieremuligheter. Mange bygger også store nettverk på LinkedIn, og for enkelte medier som for eksempel skriver mye om karriere, kan det være en fin plattform å dele innhold på.
Plattformens bruksområder:
Finne historier og kilder
Ja
Publisere til
Tja
Drifte community
Tja
Hente trafikk hjem
Ja
Tellonym, Sarahah og Omegle
Alle disse er anonyme chattetjenester rettet mot barn og unge, med rundt 14 millioner brukere.
Flere har anklaget tjenestene for å legge til rette for mobbing, ettersom de er anonyme. Det gjør at det er viktige tjenester å kjenne til hvis du for eksempel jobber med temaer som skole og oppvekst, men også hvis man ønsker å forstå en yngre målgruppe.
Plattformens bruksområder:
Finne historier og kilder
Ja
Publisere til
Nei
Drifte community
Nei
Hente trafikk hjem
Nei
Jodel
Jodel er også et anonymt forum som er geografisk basert - det vil for eksempel si at Jodlere i Oslo får opp jodler fra Oslo.
De har 1, 5 millioner brukere over hele verden. Appen er populær i Europa og brukes mest av studenten. På Jodel finnes det tråder brukeren kan følge for å blant annet finne tips til saker eller kilder.
Plattformens bruksområder:
Finne historier og kilder
Ja
Publisere til
Nei
Drifte community
Tja
Hente trafikk hjem
Nei
Tinder og Grindr
Tinder og Grindr er datingapper som er populære i USA og Europa. Tinder har 50 millioner brukere og Grindr har 2,4 millioner brukere.
Ulike medier har brukt appene til markedsføring - og man skal ikke se bort fra at enkelte journalister har kommet over gode caser til saker eller mottatt tips gjennom appene.
Plattformens bruksområder:
Finne historier og kilder
Ja
Publisere til
Tja
Drifte community
Nei
Hente trafikk hjem
Nei
Byte
Byte er ganske likt den tidligere video-plattformen Vine – hvor konseptet er at brukerne lager og publiserer seks sekunders underholdende videoer.
Plattformens bruksområder:
Finne historier og kilder
Nei
Publisere til
Nei
Drifte community
Nei
Hente trafikk hjem
Nei
Tik Tok
Tik Tok baserer seg også på korte videoer, rettet mot barne- og ungdomsskoleelever. Plattformen blir brukt over hele verden og har over 500 millioner brukere.
WhatsApp ble startet opp i 2009 og er en kryptert ringe- og meldingstjeneste som blir brukt over store deler av verden med 1,5 milliard brukere. Den har ikke tatt av i Norge, men er likevel viktig å kjenne til.
Her har blant andre Vouge laget grupper og sender ut meldinger for å kommunisere med brukerne.
Plattformens bruksområder:
Finne historier og kilder
Ja
Publisere til
Ja
Drifte community
Ja
Hente trafikk hjem
Ja
Slack
Slack blir brukt av store og små bedrifter til å kommunisere lettere enn på e-post, meldinger, Skype og lignende.
Slack er en populær tjeneste og har om lag 10 millioner daglige aktive brukere.
Plattformens bruksområder:
Finne historier og kilder
Ja
Publisere til
Ja
Drifte community
Tja
Hente trafikk hjem
Tja
Workplace
Workplace er tilnærmet lik Facebook, og brukes til internkoordinering for en rekke store organisasjoner i hele verden. Plattformen ble startet opp i 2016 og har rundt to millioner betalende brukere.
Plattformens bruksområder:
Finne historier og kilder
Ja
Publisere til
Ja
Drifte community
Tja
Hente trafikk hjem
Tja
Vero
Vero ble lansert i 2015 og er et sosialt medium uten reklame, som mange spådde at skulle ta over for Instagram.
Etter få dager hadde mediet over to millioner brukere, men Vero dabbet raskt av etter oppstart.