Nordiske Mediedager: Svenske podkastere som har lyktes - og Guardians nye leserstrategi som kanskje lykkes

Hvordan tjene penger på podkast? Og hvordan tjene penger på lesere? Det er overskriften for to av sesjonene på Nordiske Mediedager i mai.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Nordiske Mediedager går som vanlig av stabelen andre uka i mai, og fram mot våren vil stadig flere programpunkter slippes.

I dag er to nye punkter klare, melder NMD:

  • «Hvordan tjene penger på pod» med Amanda Schulman og Hanna Widell, fra svenske Perfect Day Media.
  • «Fra lesere til medlemmer: På innsiden av The Guardians nye relasjonsstrategi» med Aron Pilhofer.

Slik tjener svenskene penger på podkaster

Produksjon av norskspråklige podcaster har det siste året for alvor tatt av her hjemme, og stadig flere lytterne finner sine favorittpodder.

Etablerte mediehus, frilansere og artister satser nå tungt på produksjon av podcast. Men foreløpig har pengene latt vente på seg.

Foran i sporet ligger svenskene, skriver Nordiske Mediedager.

«Fredagspodden med Hannah och Amanda» er en av Sveriges største podcaster, av og med søstrene Hannah Widell og Amanda Schulman, to av broderfolkets ledende podcastere og medieentreprenører. Gjennom sitt selskap Perfect Day Media produserer de i tillegg 13 andre podcaster som alle har lyktes med å forene redaksjonelle og kommersielle interesser. 

- Til NMD kommer Hannah og Amanda, og vil fortelle om hvordan de har bygget opp flere av Sveriges største podcaster, og hva de har lært på veien. 

Powered by Labrador CMS