Denne uken var Nord24-redaktør Rune Endresen og journalist Torkil Emberland på plass på NONA19 for å fortelle om hvordan artikkelserien ble til.
– Fantastiske tilbakemeldinger
Etter foredraget fortalte Nordlys-duoen mer til Medier24 om hvordan responsen og effekten av gravesaken har vært.
– Jeg har aldri opplevd maken til god og reflektert respons, sier Emberland til Medier24.
– Det vi publiserte handlet ikke om en skurk som vi hengte ut. Det er samfunnet vi skrev om. Det kan kanskje virke litt kjedelig, men jeg blir veldig glad når vi klarer å drive frem en samfunnsdebatt, sier han.
Endresen har samme oppfatning.
– Vi har fått fantastiske tilbakemeldinger, og fra alle mulige lag. Det har også skapt en god debatt, og vi har fått innspill til nye saker, forteller han til Medier24.
Han merket også at engasjementet som sakene skapte var av den konstruktive sorten.
– Ofte er debatter stort sett skittkasting. Men her var det mer reflektert og folk diskuterte ordentlig, sier Endresen.
Nordlys-journalistene selv er også blitt engasjert i debatten, og er blant annet invitert opp til Universitetet i Tromsø for å snakke om og debattere saken.
– Ideene modnet seg
– Hva er nøkkelen til at dette graveprosjektet ble en suksess?
– Vi søkte blant annet hjelp fra rundt omkring, blant annet fra økonomer på Handelshøyskolen. De kom med flere gode innspill, sier Endresen.
– Vi valgte også å vente et år, for å gi det tid. Vi så blant annet at snittallene fra skattelistene kan gi et helt feil inntrykk. Jeg har sett flere som lager lignende reportasjer nå, basert på disse snittallene, og det er litt upresist, forteller Endresen.
Derfor ble tallene bearbeidet grundigere gjennom en stordata-analyse.
Emberland peker også på at dette ga en annen god effekt.
– Det at vi ventet et år gjorde også at ideene fikk modnet seg. Når vi da satte i gang, så visste vi bedre hva vi ville ha og gjøre. Det hadde vært annerledes hvis vi i stedet hadde gjort det i hui og hast, forteller Emberland.
De innrømmer likevel at prosjektet var utfordrende og tidvis en tålmodighetsprøve.
– Dette er i utgangspunktet tung teori. Å gjøre det om til en avisartikkel som klarer å engasjere folk var utfordrende, sier Emberland.
– Etterspurt av ledelsen
Men den utfordringen tok Nordlys-journalistene, og leverte også et produkt som avisens ledelse likte god.
– Som journalist opplever jeg at denne type saker er etterspurt av ledelsen. De ber ikke om fem klikksaker i stedet for, men er glade for dette. Det er veldig bra, sier Emberland.
– Vi journalister snur jo oss etter det som kan måles. For noen år siden var alle opptatt av klikk, men nå måler vi lesetid og mer kvalitet. Det utnytter jeg til å gjøre slike saker, forteller han.
– Vi har etterhvert fått en god peiling på hva som resonnerer hos leserne, og derfor skriver vi også mange lange saker vi får lesetid på, sier Emberland.
Nordlys-journalistene kan derfor love at denne type saker vil leserne se mer av. Og selvsagt blir det en ny runde med skatteliste-saker.
– Jeg kan garantere at vi skal lage noe fra skattetallene. Der er det så mye å hente ut. Vi har allerede oppdaget flere ting med nyhetsverdi, men vi trenger ikke å publisere på selve skattedagen, sier Emberland.
– Vi er i gang med jobbingen, og håper å få noe ut. Vi håper også å kunne bruke litt mer fancy grafikkverktøy for å skape enda mer debatt, forteller Endresen.