Søndag kveld hadde NRKs store dramasatsing for høsten, serien Nobel, premiere.
Serien har kostet 70 millioner kroner, og debuterte søndag med 750.000 seere, ifølge Kampanje.
North Face-bag på Afghanistan-soldat
NRK har tidligere fått kritikk for utbredt bruk av kommersielle merkevarer og produkter i TV-serier, og i vår måtte kanalen forklare seg for Kringkastingsrådet - blant annet om utbredt bruk av Apple-produkter i Mammon.
– Vi har ikke produktplassering i NRK. Det er forbudt, uttalte advokat Kari Anne Lang-Ree til Journalisten i juni.
Høstens storserie Nobel byr også på kommersielle merkevarer - inkludert på krigende soldater langt hjemmefra.
I serien kan vi blant annet se Odd-Magnus Willamsons karakter med en stor North Face-bag.
Hva gjør den der? Og er det troverdig?
Ja, mener prosjektredaktør Tone C. Rønning på spørsmål fra Medier24.
- Den er ikke produktplassering, slår hun fast først.
- Gjør karakterene troverdige
Og som for Mac-ene i Mammon, er valget av rekvisitter her «karakterbyggende»:
- Vi har bestrebet oss på å lage et godt og vesentlig drama som speiler virkeligheten. Når vi bygger en troverdig karakter er handling, dialog, kroppsspråk og lignende helt vesentlig. Omgivelsene, klær, møbler er også elementer som spiller en rolle, sier Rønning.
- Og rekvisitter som klokker,capser, solbriller, bager og mobiltelefoner av ulike merkevarer er små fortellerkomponenter som også er med på å skape karakterens identitet. Riktig bruk av disse gjør karakterene troverdige.
Hun understreker at alle rekvisitter er betalt for - inkludert North Face-bagen. Som ifølge prosjektredaktøren like gjerne kunne vært en røff bag av et annet merke.
- Men et naturlig spørsmål: Er det sannssynlig at Forsvaret ville brukt merkebager og merkeklær i felt? Bruker ikke norske soldater ganske nøytrale klær?
- Det skal være troverdig - og soldatene, spesiellt elitesoldatene, bruker enkelte personlige eiendeler, når det er funksjonelt, svarer Tone C. Rønning.
Hun mener at regelverket i Forsvaret har endret seg mye fra slik det var for 40-50 år siden, og at dramatiseringen av dette dermed bør følge etter:
- Kulturen i Forsvaret har også endret seg i takt ned samfunnsutviklingen. Soldatene har vel heller ikke lov til å skype og ta selfies, men det skjer. Kanskje gjør det soldatene våre bedre at det er litt slingringsmonn?
En av dem som har reagert er frilansjournalist Fredrik Drevon: