Schibsted-sjef Siv Juvik Tveitnes og Amedia-sjef Anders Opdahl.Foto: Endre Simonsen
Toppmøtet:
Schibsted-sjefens nye hverdag: – Føles ut som en hjemme-alene-fest
Siv Juvik Tveitnes var nykommeren på året Toppmøte i Bergen. Ikke overraskende fikk hun spørsmål om Schibsted-splitten. – Nå må vi ta ansvar for alt selv.
(BERGEN): Torsdag ble det tradisjonelle toppledermøtet under Nordiske Mediedager avholdt.
På scenen sto Amedia-sjef Anders Opdahl, TV 2-sjef Olav Sandnes, Siv Juvik Tveitnes, konserndirektør, Schibsted News Media og kringkastingssjef Vibeke Fürst Haugen.
Juvik Tveitnes var den eneste nykommeren på scenen, ettersom at hun tok plassen til avtroppende konsernsjef Kirstin Skogen Lund.
Ikke overraskende fikk hun spørsmål rundt at Schibsted News Media skifter eier og blir tatt av børs.
– Det føles ut som en hjemme-alene-fest som vi er på vei inn i. Vi har gjort mange ting i fellesskap, nå må vi ta ansvar for alt selv. Men mulighetene i det gjør at vi kan lage på teknologi, produkter og tjenester som er veldig tilpasset det å være et medieselskap, sier Juvik Tveitnes fra scenen.
– Hadde ikke gjort jobben sin
I fjor høst ble det kjent at Schibsted kjøpte seg inn i Viaplay. Det tok ikke lang tid før de igjen solgte seg ut av den svenske strømmetjenesten.
Juvik Tveitnes fikk spørsmål om hva det var som skjedde.
– Fra mitt perspektiv, så tenker jeg Schibsted ikke hadde gjort jobben sin om man ikke var nysgjerrig på en så viktig spiller i det nordiske mediemarkedet. Det ble ingen god investering for Schibsted, det er det ingen tvil om, svarer Juvik Tveitnes.
Under debatten fikk hver toppleder lov til å stille et spørsmål til en av de andre på scenen. Her spurte kringkastingssjef Vibeke Fürst Haugen om Schibsted News Media-sjefen har kjøpt en tv-kanal innen neste års toppmøte.
– Det kan jeg ikke svare på, svarte Juvik Tveitnes.
Amedia-sjefen Opdahl mener diskusjonen rundt generativ KI ofte kan bli litt enkel, og mener man bør ha en bredere diskusjon rundt dette:
– Når vi appliserer KI i personalisering, hva gjør det med redaktørinstituttet? Det er en mye større og rystende endring av distribusjon av journalistikk enn vi noen gang tidligere har sett, sier Opdahl.
– At det finnes aktører der ut som vil drive med fakes, må vi bare leve med.
NRK vil satse mer på reality
Reality-sjangeren ble et eget tema under debatten. TV 2 har hatt stor suksess i våres med «Spillet».
NRK-sjef Fürst Haugen fikk spørsmål om NRK har tenkt å satse mer på reality fremover.
– Vi er allerede i gang med det og kommer til å satse mer på det, sier Fürst Haugen.
NRK-sjefen understreker at de fortsatt også skal ha drama.
– Vi kommer til å ha drama, reality og alle andre sjangre fremover.
TV 2-sjef Sandnes fikk spørsmål om det blir en tøff utfordring, og var rask til å trekke frem at TV 2 og NRK har ulike roller.
– NRK er en statlig allmennkringkaster, og det er grunn til at det er de som lager fantastiske serier som Makta. Det kunne ikke vi laget fordi det er vanskelig å finansiere, sier Sandnes og fortsetter:
– Så håper jeg NRK tenker at de skal være gode på områdene som er åpenbare hull, og ikke bare klinker til på de områdene det de kommersielle leverer helt utmerket på.
Sandes forklarer at TV 2 har forpliktet seg til å bruke 300 millioner til dramasatsinger de neste årene, men påpeker at de ikke kan være med på de store flaggskipene.
– Der tror jeg det er viktig at vi kjenner vår besøkelsestid og tenker hvordan vi kan bidra til et mediemangfold - og at NRK også gjør det.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no