Daglig leder i Nordic Screens Nils Ketil Andresen. Foto: Anne Marthe Lilleby.

Influenser-selskapet Nordic Screens hadde 1700 youtubere i porteføljen. Nå er det rundt 100 igjen

– Da vi ryddet opp i kanal-porteføljen vår og folk fikk beskjed om at vi ikke ser noe potensial i deres kanaler, eller at de ikke følger våre retningslinjer så var det noen som ble sure. Det er forståelig, sier daglig leder Nils Ketil Andresen.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Det er fem år siden de tre tidligere TV 2-medarbeiderne Nils Ketil Andresen, Ivar Steen-Johnsen og Andreas Hatlevik gikk sammen for å starte opp det som nå begynner å ligne mer og mer på et mediehus. 

YouTube-selskapet Nordic Screens startet med å være et influenser-management, men så seg nødt til å endre forretningsmodell. 

– Vi har gått en stor sirkel, for å være helt ærlig. På et tidspunkt så kunne hvem som helst melde seg inn i nettverket automatisk. På det meste hadde vi 1700 kanaler inne i systemet. Men det var ikke drivverdig fordi det ble veldig vanskelig å styre, sier Andresen. 

– Noen ble sure

I dag har selskapet ca. 100 YouTube-profiler, deriblant Piateed, Jorun Stiansen og Snillegucci

– Nå har vi gått igjennom en prioritering og ønsker å ha en veldig klar tanke med dem som er med. 

Enkelte YouTube-profiler som tidligere ble representert av Nordic Screens har kommet med kritikk mot selskapet på deres egen YouTube-kanal. 

Andresen forstår kritikken. 

– Det er nok ikke så rart. Da vi ryddet opp i kanal-porteføljen vår og folk fikk beskjed om at vi ikke ser noe potensial i deres kanaler, eller at de ikke følger våre retningslinjer så var det noen som ble sure. Det er forståelig. 

Valgte å gå i en annen retning

Maria «Piateed» Stavang er blant profilene som fortsatt er med i Nordic Screens-nettverket. Her som karakteren Kari Nydalen - fra en valgkampanje i 2017. Foto: Berit Roald / NTB scanpix

– Vi startet som et influenser-nettverk, så fant vi etter hvert ut at vi måtte utvikle flere ideer selv og også starte vår egen produksjonsenhet. Vi ønsker nå også å bygge egne kanaler – gjerne sammen med influensere.

Selskapet har investert tre millioner i nye kanaler, ifølge Andresen. Deriblant Nordic Family – som er den nyeste kanalen og satsingen til Nordic Screens. 

– Vi kunne valgt en strategi hvor vi kun prøvde å høste av influenserne, men vi har heller valgt å investere i egne streaming-kanaler. I tillegg til Nordic Family kommer det flere ting i løpet av året. Dette har kostet mye, men vi tror det gir en avkastning på sikt, sier han og fortsetter: 

– Vi distribuerer innhold på YouTube, men vi distribuerer også på RiksTV og snart gjennom GET, og forhåpentligvis også på andre plattformer etter hvert. Med Nordic Family ønsker å stimulere til samseing mellom barn og foreldre og vi tror de tradisjonelle distributørene er best når vi skal ha med foreldrene.

Han mener det betyr at selskapet har endret seg: 

– I så måte er vi mer over i kategorien mediehus, men i en veldig liten skala enn så lenge. 

– Sikkert masse rusk i maskineriet

Skjermdump YouTube.

– INMA fikk for ett år siden oppdraget med å profesjonalisere influenser-bransjen. Hva har forandret seg? 

– Man har satt seg ned og jobber med å gjøre dette så godt som mulig. Det er sikkert masse rusk i maskineriet der ennå, på en eller annen måte. Men vi har hele tiden ønsket å sørge for at det er så god struktur som mulig, sier han og fortsetter:

– Det som er utfordringen er hvordan du måler ting. Som effekt og antall brukere – det er så mange ulike variabler. I TV så hadde vi rating, og det var basert på en valuta som er en 30 sekunders reklamespot. Mens her sitter du i et mylder av kanaler.

– Men hvilke konkrete endringer har blitt gjort?

– De har hatt sine møter hvor de har prøvd å strukturere det så godt som overhodet mulig. Det er sikkert ulike interesseorganer der. Det jeg opplever som den største utfordringen er jo at det er generelt lite kunnskap som gjør at det blir stor usikkerhet når du skal gå inn å kjøre kampanjer over mange forskjellige plattformer. Hvordan gjør vi det? Hvordan er det vi sammenligner, og hva er valutaen? 

– Hvordan fungerer samarbeidet mellom Nordic Screens og influenserne? 

– Vi jobber individuelt med alle våre sentrale kanaler. Poenget er å få det til å fungere best mulig på deres premisser. Når vi skal kommersialisere må vi tilpasse dette til hvem influenserne ønsker å jobbe med.

Kommersielle samarbeid som strider mot verdiene til profilen kan vanne ut integriteten, mener Andresen.

– Det ønsker vi å unngå. Vi vil jo at de skal tjene penger, men at de kan stå for de produktene de annonserer for. 

Tjener fortsatt ikke penger

Nordic Screens omsatte i 2018 for 22 millioner kroner og reduserte driftsunderskuddet fra 4,1 millioner til 2,6 millioner. Det er investert over 3 millioner i nye kanaler som totalt gir et underskudd på 5,6 millioner kroner.

– Vi startet tidlig i bransjen, og vi er drevet fram av troen på endringene. Men det er en løpende tilpasning til endringer i markedet. Vi har lært masse på veien, men tror vi begynner å finne en form nå, forklarer han. 

I 2017 hadde de en driftsomsetning på 26,1 millioner kroner. Det er 11,1 millioner, eller 74 prosent, mer enn i 2016. 

– Vi tjener fortsatt ikke penger. Vi har ca. samme omsetning i år som i fjor, så vi har ikke den veksten. Vi har valgt å dreie og investere i det, fordi vi tror at det vil bety mye fremover og ta en egen posisjon i det markedet sammen med influenserne, sier han avslutningsvis. 

– Sprik mellom gamle regler og nye medier

I rekrutteringsprosessen er selskapet blitt bevisst på at de ønsker en litt eldre målgruppe. 

– Der har vi gått foran og har en veldig god dialog med Medietilsynet. Det er sprik mellom gamle regler og nye medier, men vi ønsker å gå foran og opptre ryddig i forbindelse med merking av reklame og følge alle regler når det gjelder reklame mot barn. 

– Vi har jo markedsføringsloven på den ene siden og kringkastingsloven på den andre som er med og regulerer dette her. YouTube er jo i utgangspunktet kringkastingsloven, mens Instagram er markedsføringsloven.

– Mange av gamerne på YouTube har veldig mange barn som følgere, og da skal du være veldig forsiktig med markedsføring og reklame, forklarer han. 

Flere av de ansatte i Nordic Screens har redaksjonell bakgrunn, og selv om selskapet ikke er medlem av redaktørforeningen så opptrer Andresen med redaktør ansvar og følger Vær Varsom Plakaten på det de publiserer i egen regi.

– Vi er en gjeng her som kommer fra en redaksjonell bakgrunn så når vi bestemte oss for å gjøre «Nordic Family» – så er det litt med hjertet også.

– Motivasjonen for «Family» har jo vært at unge fortjener å få godt og verdibasert innhold på de plattformene de bruker. Også på sosiale medier, og ikke bare på NRK Super – som for øvrig er kjempe flinke. YouTube er nå den klart største innholdsplattformen mot barn og unge og der ønsker vi å være med å ta ansvar. For oss har det ikke vært å løpe etter korte penger, men vi har et ønske om å bygge opp et godt verdibasert selskap. 

– Det at innholdet er godt og at vi kan stå for det, er så utrolig viktig for oss.

Powered by Labrador CMS