Nils Apeland bruker 80 prosent av tiden sin på Talerlisten, men kan foreløpig ikke leve av det. Han tror imidlertid på vekst og volum framover.

Talerlisten.no formidlet foredrag for 5,8 millioner kroner i fjor. Årets mål er det dobbelte

Volum må nemlig til for å skape lønnsomhet. I fjor tok ikke gründer Nils Apeland ut mer lønn enn prisen for en og en halv time med de dyreste navnene på lista.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

- Markedet er stort, det er på mange hundre millioner kroner. Og skal dette bli lønnsomt, må vi ha volum.

Det sier Nils Apeland, PR-nestoren som for snart to år siden satt på kafé i Tromsø og kom på ideen: Lage en TripAdvisor for foredragsholdere. Eller rettere sagt en Booking.com, med 20 prosent provisjon på formidlingen.

Nå har over 500 navn registert seg Talerlisten.no, som i fjor solgte for 5,8 millioner kroner, med et driftsresultat på 179.234 kroner.

Apeland tok selv ut rundt 100.000 kroner i lønn for å bruke rundt 80 prosent stilling på Talerlisten AS, som han eier 85 prosent av. De resterende 60 prosentene av arbeidstida bruker han på kommunikasjon, rådgivning og - foredrag.

Men prosentene skal gi vekst: Årets salg har allerede passert fjorårets omsetning. Målet er en dobling av den, og det er likevel bare starten, understreker Apeland.

 

 

Stort spenn i navn, tema og pris

Dermed er det etter alt å dømme mange som tjente mer på Talerlisten.no enn Apeland selv i fjor. For eksempel er listeprisen på Stefan Hyttfors, som kan snakke om blant annet digitalisering, innovasjon og nyskaping, på 60.000 kroner for 45 minutter. Har du penger igjen etter det, kan du for eksempel leie Hans-Wilhelm Steinfeld for bare 55.000 kroner til tre kvarter.

Men de over 500 foredragsholderne har et stort spenn i både priser og tema - fra mindfulness og mobbing, til digitalisering og innovasjon. De to sistnevnte er ikke overraskende de største kategoriene: 61 kan snakke om Innovasjon og nyskaping, mens 55 kan snakke om Digitalisering.

Slik møtes du på forsiden.

Det er med andre ord mangt å velge i, og nettopp hjelp til disse valgene er en større del av arbeidet enn Apeland så for seg:

- Det er mer rådgivning enn jeg hadde trodd. Jeg trodde ikke aktørene skulle bruke så lang tid på å ta beslutninger.

- Du tenkte dette skulle bli en nettbutikk, men så ble dere vel så mye et konsulentfirma?

- Ja, det kan du si. Men vi må selvsagt tilpasse oss markedet, og vår ambisjon er jo nettopp å hjelpe kundene til å finne det riktige navnet til riktig pris og anledning. For eksempel: Skal noen snakke om digitalisering er det veldig forskjell på om målgruppa er 500 ansatte eller bare ingeniører, sier Apeland.

På lista finner vi forøvrig en rekke medienavn, og under emnet «journalistikk» byr Talerlisten på for eksempel profilerte navn som Christian Borch, Susanne Kaluza, Pål Nisja og Bente Kalsnes.

Andre kjente medienavn er blant andre Synnøve Skarbø, Kathrine Sørland og Vidar Hansen.

 

Investerer i plattformen

Samtidig som de gjerne tar i mot henvendelser, er målet at henvendelsene skal være mest mulig digitale - og nettsida best mulig egnet.

Derfor investerer selskapet nok en gang i plattformen, og lanserer «versjon 3.0» av Talerlisten i disse dager.

- Vi skal strippe vekk det som ikke er viktig. Det må være lett å søke, og lett å ta kontakt eller bestille, sier Apeland.

Men må det være 500 foredragsholdere i utvalget? Hadde det ikke vært bedre med 10 som kostet 50.000 kroner alle sammen?

Nei, slår han fast:

- Vi må bli det foretrukne stedet og leverandøren å gå til, og det handler også om utvalg. Det er litt som en butikk: Du må ha både brus og snus og dus. Og så er det noen som vil leie et toppnavn til 50.000 kroner, mens andre trenger et foredrag til 5000 kroner, sier Apeland.

Og begge deler er viktig for Talerlisten. Det handler om volum, og å gi oppdrag til foredragsholderne.

Slik bygger man fornøyde kunder og lojalitet til både leverandører og arrangører.

Men det betinger også at foredragsholderne ikke får henvendelser gjennom nettsida - og så selger foredraget direkte.

- Der har dere hatt litt problemer?

- Ikke problemer, men vi ønsker selvsagt at henvendelsene som Talerlisten fører til, går gjennom oss. Det tror vi alle vinner på - både vi og foredragsholderne, sier Apeland.

 

  • For ordens skyld: Undertegnede redaktør har en aldeles passiv profil på Talerlisten, men har ikke gjort noen oppdrag gjennom selskapet.
Powered by Labrador CMS