Da var nettstedet, som har sitt utspring fra blant annet 20-åringen Hardware.no og nettstedene Akam og Amobil, allerede et av Norges største siter, med rundt 300.000 unike brukere i uka.
– Helt sprøtt
Og siden giganten i Akersgata kom på banen, har trafikken nærmest eksplodert, avslører nyhetssjef Niklas Plikk (30) i Tek.no.
– I starten gikk vi fra 250.000-350.000 unike brukere i uka til rundt 700.000, men det økte utover høsten. De siste ukene nå har vi ikke hatt en eneste uke uten 900.000 - og vi stanger mot én million.
- Dere har altså tredoblet trafikken på et halvt år?
– Ja, det er helt sprøtt. Det beviser at folk bryr seg om teknologi. Vi har ikke bare økt trafikken fra VG-fronten, men også direktetrafikken på Tek.no. Det er det kuleste, synes jeg, for vi har ikke bare blitt en forlengelse fra VG, men også økt vår posisjon.
De har økt trafikken fra søkemotorer, fra VG og på direktetrafikken. Nyhetssjefen forteller at både de og VG ble overrasket.
– Vi hadde noen interne trafikkmål, men de måtte vi bare se bort fra, for responsen overgikk det vi hadde trodd, smiler han.
Fryktet de ville miste seg selv
Historien om Tek.no er også en historie om norske medieeiere, for nettstedet har nærmest vært en kasteball mellom de største eierselskapene.
Nettstedet ble første gang solgt i 2005, den gang til daværende Orkla Media. Siden har nettstedene vært delt, samlet og solgt flere ganger, med både Edda, A-pressen og så Amedia som eier.
For to år siden ble daværende Mediehuset Tek AS solgt fra Amedia til Teknisk Ukeblad Media AS, et kjøp som omfattet Tek.no, Gamer.no og en utviklingsavdeling.
Plikk beskriver at de aldri følte seg spesielt satset på hos sin forrige eier og at de så fram til å bli med på et nytt eventyr.
Nå er det Schibsted-avisen VG som sitter på eiersiden av nettstedet, med sine seks medarbeidere.
Plikk forteller at redaksjonen var i forkant av oppkjøpet bekymret for om VG hadde et ønske om å endre Tek.no i betydelig grad.
– Fryktet man at man ville miste seg selv litt da man havnet i VG?
– Ja, det var frykten før vi kom inn, for vi visste ikke hva VG tenkte. Heldigvis kjøpte de oss med en intensjon om å bygge opp Tek som Tek - og de har gitt oss veldig frie tøyler i disse månedene.
Men det var ikke bare Tek.no som var bekymret for at oppkjøpet kunne endre dem. De som følger med på nettstedet vet at de har et svært aktivt kommentarfelt.
Tilbakemeldingene og reaksjonene derfra var, ifølge Plikk:
– Helt crazy. Hver gang vi har gjort noen forandringer på Tek, har det vært helt kaos og vi har fått beskjed om at «nå kommer nettstedet til å dø ut» og slike ting, men så blir det jo helt fint. Nå hører vi ikke mer, for å si det sånn, sier Plikk og fortsetter:
– Vi har sikkert mistet noen lesere på veien, men vi har også fått mange nye.
– Har dere forandret profil siden oppkjøpet på noen måte?
– Kanskje litt. Eller, jeg vil ikke si at vi har endret profil, men vi har rom for mer VG-vennlige saker på toppen av det vi gjør fra før. For eksempel har vi laget en sak om Snapchat. Men den transformasjonen begynte vi egentlig før VG kom på banen.
Jobber med å «please» begge målgruppene
– Hvordan balanserer dere «stoffet for alle» og «stoffet for nerdene» da?
– Utfordringen har vært å beholde det som er Tek-kjerneleserne med dybdestoff og nerdestoffet vi har hatt siden 90-tallet med Hardware.no - og samtidig være et nettsted som er tilgjengelig for VG-leserne. De har kanskje ikke lyst til å lese om et nytt grafikkort, men det har definitivt vår kjerne, så vi har måttet jobbe litt med balansen her.
Plikk forteller at de begynte arbeidet med å endre sine svært populære forbrukertester allerede i 2016.
Før måtte man bla seg gjennom flere sider med dybdestoff før man kom til konklusjonen.
Nå starter de forbrukertestene med konklusjonen - så kan man bla seg videre hvis man lurer på mer.
Nyhetssjefen sier at de på den måten klarer å «please» begge målgruppene sine.
– Så har vi begynt å skrive mer samletester. I stedet for å ta en og en lydplanke, så tester hele kategorien og sier «dette er det du skal kjøpe». På denne måten får leserne enten et kjapt svar på det de vil ha - eller de kan fordype seg hvis de vil.
– Perfect match
Denne uken skal VG og Tek ha et møte om veien videre.
Etter det Medier24 forstår så skal det meisles ut en plan for å vokse både i antall lesere - men også for å se på andre måter de kan bli kvalitetsmessig bedre.
Da oppkjøpet ble kjent i juni i fjor uttalte Plikk at de kom til å bli en «perfect match». Det står han for fremdeles.
– Jeg har aldri vært på et arbeidssted som er så åpent, inkluderende og med så mange dyktige folk. Alt ligger til rette for at vi skal vokse og bli enda bedre. Og jeg er overbevist om at VG ønsker det samme, avslutter nyhetssjefen.
Dette tenker VG om veien videre
Digitalredaktør Ola Stenberg i VG forteller til Medier24 at de er strålende fornøyde med trafikken - og at de nå skal se på andre måter forbrukernettstedet kan løfte seg på.
– Det var en grunn til at vi gikk for Tek.no, for vi så at vi hadde et hull i journalistikken vår og vi hadde god selvtillit på at det var et behov for stoffet blant leserne våre. VG hadde store forventninger da vi kjøpte Tek - og helt ærlig har det gått mye bedre enn vi ante på forhånd, sier han.
Stenberg sier at de skal sette seg ned sammen om finne ut hva som fungerer bra og hva som kan bli bedre med Tek. Blant annet handler det om å se nærmere på det innholdet som det er betalingsvilje for.
Fra før har Tek egen plussløsning - og det er løftet forbrukerteknologi inn i VG Pluss. Det betyr ikke at VG ønsker å legge hele siden bak mur, for det har ikke Stenberg noen tro på, men kanskje finnes det måter å ta mer betalt.
– Det lages mye grundig journalistikk i Tek, så det blir en viktig evaluering å se på hvordan vi kan videreutvikle dette. Vi sitter på god journalistikk om forbrukerteknologi - i et mediemarked med stor betalingsvilje for innhold som utgangspunkt. Her er det mange muligheter fremover, sier han.
For ordens skyld: Teknisk Ukeblad Media eier 10 prosent av Medier24 og redaksjonene var samlokalisert med Tek.no fram til de flyttet i fjor.