Illustrasjonsfoto av en bilradio.

P4 og andre radiokanaler blir mer treffsikre med annonsene: Byrå lanserer daglige radiotall i bil

– Vi er stolte av å være de første i verden med rapportering av lytting i bil på daglig nivå, sier senioranalytiker Åse Marit Linberg.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Etter fire år med utvikling og testing har Nielsen nå lansert verdens første passiv-måling av radiolytting i bil, som en del av den offisielle audiomålingen i Norge.

Det opplyser Nielsen i en pressemelding.

Metoden er hakket mer avansert enn dagens løsning og er en kombinasjon av en algoritme, en Nielsens målebrikke og den mer tradisjonelle PPM-målingen (Portable People Meter).

Dette skal gi en mer detaljert og presis måling som kommer annonsørene og mediene til gode, opplyser Nielsen i meldinga. Det betyr blant annet at den nye målingen gjør det enklere for kringkasterne å tallsikre hvem og hvor mange som som lytter til radio i bilen - og hva slags innhold som velges på kjøretur.

Ifølge pressemeldingen, viser tallene i de to første ukene av 2020 at at 17 prosent av den totale lytting skjer i bil. Tallene indikerer til dels store forskjeller mellom aldersgruppene, hvor personer 30-49 år har størst andel lytting i bil med 27 prosent.

En større andel av menn enn kvinners radiolytting skjer i bil, med henholdsvis 21 prosent for menn og 14 prosent for kvinner.

– Vi er stolte av å være de første i verden med rapportering av lytting i bil på daglig nivå. Dette gir oss som kringkastere viktig og ny innsikt om hvordan radio som medium følger med lytteren gjennom dagen. Fra et kommersielt ståsted er jeg også glad for å få bekreftet at en betydelig andel radiolytting skjer i nettopp bil, noe som er interessant informasjon for annonsørene våre som ofte ønsker å treffe lytteren på vei til butikken, opplyser senioranalytiker Åse Marit Linberg i P4-gruppen. Hun uttaler seg på vegne av styringsgruppen for audiomålingen i Norge, som består av P4-Gruppen, NRK og Bauer Media.

Powered by Labrador CMS