Haxorjoe, Wikipedia/Creative Commons-lisens
The failing New York Times setter stadig nye rekorder: 308.000 nye abonnenter første kvartal - og nå øker inntektene igjen
«The Grey Lady» har nå 2,2 millioner digitale abonnenter. Og digitale inntekter veier opp for fallet på papir.
Denne artikkelen er over to år gammel.
I en tid med mange dystre nyheter for mediebransjen, er det stadig gode tidender fra et av de virkelige flaggskipene:
New York Times fikk 308.000 nye abonnenter første kvartal. Det er ny rekord for et kvartal noen gang i avisens historie.
Det melder NiemanLab, som skriver at mediehuset nå har 2,2 millioner digitale abonnenter.
Det er vel dobbelt så mange som abonnerer på papiravisa, også de med digital tilgang.
Når man leser pressemeldingen fra selskapet finner man flere gode nyheter for tilstanden og utsiktene til mediehuset:
For om annonseinntekter på papir falt med 17,9 prosent, økte digitale annonseinntekter nå med 18,9 prosent.
Mediehuset har også kjøpt de digitale tjenestene The Wirecutter og The Sweethome.
Sammen med solid vekst i digitale abonnementsinntekter bidrar dette til at de totale inntektene første kvartal vokste med 5,1 prosent mot samme periode i fjor - til 398,8 millioner dollar.
Noe av veksten tilskrives den økte interessen for solid politisk journalistikk. Eller fake media, som den amerikanske presidenten stadig kaller det: