New York Times tar tilbake kontrollen over lyddistribusjonen.

New York Times lanserer ny lydapp for å ta tilbake kontrollen fra algoritmestyrte plattformer

Planen er at alt lydinnhold fra NY Times skal distribueres gjennom appen.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Med mobilappen New York Times Audio vil mediehuset ta tilbake kontrollen over eget innhold.

Planen er at alt lydinnhold fra NY Times skal distribueres gjennom appen. I tillegg har de inngått samarbeid med andre medier, som BuzzFeed News, New York Magazine og Rolling Stone.

NY Times direktør for lydprodukter, Stephanie Preiss, forteller Adweek at de starter betatesting av appen i november, og at hensikten er å finne ut av om appen er god nok til at brukerne kommer tilbake og bruker den jevnlig.

Mediehus har blitt stadig mer avhengig av sosiale medier og andre eksterne aktører for distribusjon av innholdet, og algoritmenes uforutsigbarhet har vært en konstant kilde til frustrasjon. Med fremveksten av podkast, lydbaserte artikler og andre lydprodukter ønsker NY Times å unngå at det samme skjer igjen.

Apple og Spotify har allerede over 50% av podkastmarkedet, og alle de store sosiale mediene har kastet seg inn i kampen om lytterne. I USA kan Facebook-brukere allerede lytte til podkast direkte i nyhetsstrømmen.

Med New York Times Audio ønsker mediehuset å ta tilbake kontrollen over distribusjonen av lydbasert innhold fra de algoritmestyrte plattformene, og gi lytterne et redaktørstyrt alternativ.

Det som avgjør om NY Times lykkes med sin satsing er om de klarer å gjøre appen så attraktiv at brukerne kommer tilbake til den for å lytte til lydbasert innhold, i stedet for å ty til Spotify, Apple Podcast eller de sosiale mediene.

Det er imidlertid ikke bare den redaksjonelle kontrollen som er attraktiv. Analyseselskapet Forrester spår at annonsemarkedet for podkast skal vokse med 26 prosent årlig de neste fire årene, og i dag beholder tech-gigantene en betydelig andel av disse milliardene. Med kontroll på distribusjonen av innholdet vil NY Times også få kontroll på annonseinntektene.

New York Times Audio starter betatestingen i november, men foreløpig er den bare åpen for amerikanske brukere.

Les mer på AdWeek.

Powered by Labrador CMS