For fem og et halvt år siden vedtok VG å legge ned det sosiale mediet Nettby.
Men i takt med konsernets nye strategi om å konkurrere mot Facebook og Google, har Schibsted nå bestemt seg for å vekke til live Nettby, og har bestemt seg for å satse 900 millioner kroner på å vekke portalen til live igjen.
Det får Medier24 bekreftet fra flere kilder i Schibsted denne uka.
En betaversjon er allerede lansert, men konsernet understreker at dette er en ren kopi av versjonen som ble lagt ned i 2010.
Det gjelder både innhold, data og funksjonalitet.
- Vi er jo litt usikker på hvordan dette vil fungere i møte med dagens internett. Internett har jo forandret seg mye siden 2009, sier en sentral kilde i VGs nye Nettby-redaksjon.
- Blant annet er Nettby ikke særlig mobiltilpasset. Men vi jobber for å ha en mobilversjon klar, tidligst sommeren 2017, sier vår kilde.
For deg som bruker, betyr det at alle dine gamle bilder, minner, meldinger, flørter og chatter dukker opp igjen - og ditt brukernavn og e-post skal fungere akkurat som før.
- Dette kan jo ha en nostalgisk verdi for mange, heter det i et internt Schibsted-notat.
Nettby-renessansen ses på som et ledd i strategien om å konkurrere mot Facebook og Google, og for å konkurrere ordentlig mot førstnevnte har VG også bestemt seg for å legge ned alle mediehusets Facebook-sider fra 2. april.
- Det er et drastisk grep, men vi regner med det må til for å få brukerne til å slutte å bruke Facebook og i stedet bruke Nettby, heter det i Schibsteds strateginotat.
Der kan vi også lese om store planer for «nye Nettby», som våkner til live i en verden av big data.
Blant annet ser Schibsted for seg å koble data fra konsernets mange tjenester sammen.
Ved å analysere data fra Nettby, Finn, Vektklubben og hvilke saker du leser på VG, kan man blant annet forutse hvem som er midt inne i skilsmisser, eller på andre måter på jakt etter en livspartner. Dette skal brukes til en ny algoritmebasert sjekke-app med forslag til andre nysingle, og selvsagt annen tradisjonell, målrettet reklame.