Pål Nisja-Wilhelmsen, direktør for innovasjon og forretningsutvikling i Nettavisen.
Paul Weaver
Debatt
Podkast-epler og radio-pærer fra P4
«Litt rundet av så hører 1,6 millioner nordmenn på podkast i uken. Det vil si omtrent like mange som hører på P4. Selv om det er epler og pærer vi snakker om», skriver Pål Nisja-Wilhelmsen.
Denne artikkelen er over to år gammel.
Du skal tro på selvskryt. Det er alltid oppriktig. Når en salgsdirektør for radio forteller deg at radio er størst på lyd er det all grunn til å tro at salgsdirektøren oppriktig mener det.
Tallet som brukes er at 3 millioner skrur på en radio hver dag. Så gjøres det en sammenligning med ukentlige lyttere på alle P4s kanaler og programmer på en uke. Tallet er 1,8 millioner skal vi nå tro.
Det sammenlignes så med de 10 podkastene som har reklame som måles på Podtoppen, som ikke er alle, rundt 590.000. Altså, litt for å gjøre begge deler til epler: 10 programmer sammenlignes med alle kanalene til P4.
For å gjøre epler og pærer enda vanskeligere sammenlignes reklametypen med annonsespott mellom mer eller mindre variert musikk med reklamen på en podkast hvor folk forteller historier, personlige betraktninger og annet. Det er mulig jeg er spesiell, men jeg tror jeg ikke er alene om å være slik at jeg hører mer etter hvis noen forteller meg en historie enn nok en historie om at Chris Rea kjører hjem til jul.
Det store problemet er selvfølgelig at Podtoppen selvfølgelig ikke har alle podkast-tallene. Hvis du, som meg, hører på en utenlandsk podkast så er de pærene veldig langt unna de andre pærene som P4 gjerne sammenligner med sine egne epler. Mange av de store norske podkastene er ikke med på listen, og det store tallet av veldig mange små er der heller ikke. Den kommersielle relevansen er selvfølgelig at du på mange plattformer nå kan kjøpes programmatisk lydannonser på podkast, altså på tvers på mange små og noen få store.
37 prosent av voksne nordmenn hører på podkast hver eneste uke, for de yngste voksne er det halvparten av alle. Litt rundet av så hører 1,6 millioner nordmenn på podkast i uken. Det vil si omtrent like mange som hører på P4. Selv om det er epler og pærer vi snakker om.
Radio kommer sikkert til å være her i mange år til, spesielt den innholdsdrevne radioen som ikke prøver å kun være en konkurrent Spotify med reklame. Bare fordi noe nytt kommer så dør ikke det gamle. Vi leser fortsatt papirbaserte bøker, og mange blar også opp i papiravisen fortsatt. Selv hører jeg mer enn gjerne på P9 Retro, men jeg hører oftere på P.I.L.S. i opptak på NRK Radio-appen (som dakan kalles en podkast eller radio?) og enda oftere enn det hører jeg på podkast. Oftest hører jeg på Spotify.