Juni: Journalist som skriver om tobakk. August: PR-jobb i Arendal for tobakksindustrien

ARENDALSUKA: Det har gått fort fra den ene siden til den andre for Ole Eikeland. Men det har vært gjort ryddig og korrekt, mener den tidligere Nettavisen-redaktøren.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Før sommeren ble det kjent at Ole Eikeland sluttet som økonomiredaktør i Nettavisen, for å stifte egen PR-virksomhet - sammen med Nettavisen-kollega Niels Ruben Ravnaas.

Noe av det redaktøren har skrevet mye om, er tobakksindustrien, smuglersigaretter og debatten om nøytrale sigarettpakker. Senest for eksempel denne artikkelen 8. juni.

Og når Eikeland og Ravnaas denne uka gjør sin «debut» på Arendalsuka med det nyetablerte kommunikasjonsbyrået Eikeland & Ravnaas, eller som de selv sier; ER PR, er det blant annet med PR-oppdrag for tobakksindustrien:

Eikeland ledet tidlig fredag ettermiddag debatt om nøytrale tobakkspakninger på Mør Biffhus i Nedre Tyholmsvei.

- Ikke noe hokus pokus

Oppdraget har han fått gjennom MSL group (tidligere JKL/MSL), mens den egentlige oppdragsgiver og arrangør av debatten, er bransjeforeningen Tobakksindustriens Felleskontor.

Da Medier24 kontaktet Eikeland med spørsmål om dette tidligere denne uka, møtte han som en offensiv PR-konsulent nærmest umiddelbart opp på kaffe for å svare på spørsmål.

Det gjør han slik:

- Jeg fikk en forespørsel fra et byrå i slutten av juni om et arrangement i regi av Tobakksindustriens Felleskontor, og tok kontakt med de igjen i begynnelsen av juli for å avtale dette oppdraget. Dette er ikke noe vi har snakket om tidligere, og jeg tror faktisk at jeg aldri har snakket med Tobakksindustriens Felleskontor. Det er ikke noe hokus pokus dette her.

- Men du forstår at det kan stilles spørsmål ved oppdraget og den korte tida mellom journalistikk og PR-oppdrag på samme tema?

- Dette er et enkeltoppdrag hvor jeg skal være debattleder, og få fram både det positive og negative rundt Bent Høies forslag om nøytrale pakker. Og når du skal være debattleder, så gjelder det å kunne stoffet. Jeg er kanskje den som har skrevet mest om dette, og kan problematikken. Så jeg synes det er helt uproblematisk.

Har hatt kort karantene

Eikeland understreker også at han ikke har skrevet journalistikk på litt over en måned, bortsett fra å ha brukt en av feriedagene til å skrive ut et intervju med den tidligere ukrainske presidenten, Viktor Jusjtsjenko, som han intervjuet i mai.

- Jeg kan garantere at Justsjenko ikke kommer på kundelisten vår, sier Eikeland med et stort smil rundt munnen.

- 26. juni var min siste arbeidsdag, og siden da har vi hatt ferie og en kort «karantene», nettopp for å sikre litt avstand mellom journalistikken og den nye virksomheten, sier han videre.

- Vi har jo skrevet ekstremt mye om mange saker, og det vil helt sikkert dukke opp flere oppdrag der vi har skrevet om temaet tidligere. Men vi har selvsagt ikke planlagt PR-oppdrag mens vi har jobbet som journalister, understreker Eikeland.

- Et fremoverlent PR-byrå

Etter at Eikeland og Ravnaas sluttet i Nettavisen, etablerte de i august aksjeselskapet Eikeland og Ravnaas AS - med Niels’ far, advokat Ernst Ravnaas som styreleder.

- Ernst er en av Norges fremste skatteadvokater og en meget dyktig forretningsmann. I tillegg vil han holde Niels og meg i ørene. Det kan være greit, da vi beveger oss fort, sier Eikeland.

Og overfor Medier24 legger de to engasjerte eks-journalistene fram offensive planer for sin nye virksomhet:

- Vi skal være veldig framoverlente, og skal primært være næringslivets PR-byrå. Ved å ikke jobbe for det offentlige tar vi stilling, sier Niels Ruben Ravnaas.

- Om dere ikke har knyttet oppdrag som journalister: Bakgrunnen er ingen ulempe?

- Nei, det er klart. Det er jo dette vi kan - vi kan nye medier, internett, distribusjon, og hvordan man skal tenke annerledes, for å få frem budskapet. Blander du det sammen med min finansbakgrunn som megler i Pareto Securities i mange år, og erfaringene med politikk og den offentlige debatt, så mener vi at vi har formelen for å lykkes, sier Eikeland.

- Det handler om hvordan vi kan få fram et budskap fra en bedrift eller administrerende direktør på en lesevennlig og god måte. En kunde har heller ikke tid til å sitte og lese side opp og side ned med plansjer, fortsetter Eikeland.

Fra kjøkkenbenken til Arendalsuka

Eikeland har som nevnt bak seg flere finansjobber, før de siste 3,5 årene som økonomiredaktør i Nettavisen. Niels Ruben Ravnaas har vært med i Nettavisen og/eller tidligere NA24 i rundt ti år.

Begge sier at det var litt vemodig å forlate pressen. Men at tida likevel var inne for å gjøre det, i stedet for å ende opp i en situasjon der man føler man «snur bunken».

Og starten har vært forsiktig, men god, sier de:

- Vi hadde ingen oppdrag da vi gikk ut døra til Nettavisen, men nå begynner det å bli litt. Vi starter med lave kostnader hjemme på kjøkkenbenken, og dermed kan vi gå i pluss første måneden. Så får kontorer, hjemmeside og sånt, komme etter hvert, sier Eikeland.

- Arendalsuka er også en fin anledning å debutere?

- Det er et fint sted å være til stede. Vi møter mye kjentfolk, forteller om og markedsfører oss selv, legger han til.

Hva er målet da? «ER PR» står for navnene. Men det er ikke gitt at de skal være alene resten av yrkeslivet i bedriften.

- Målet må være å vokse. Vi går vel for å bli det første børsnoterte PR-byrået!, sier Niels Ruben Ravnaas muntert.

Powered by Labrador CMS