Kanalsjef og streamingansvarlig i NRK, Nicolai Flesjø
NRK
Strømmesjef Flesjø jubler: NRK haler innpå Netflix - vokser mer i daglig bruk
Prosentvis, vel og merke.
Denne artikkelen er over to år gammel.
Den daglige bruken av strømmetjenesten til NRK har økt mer prosentvis enn Netflix på ett år, viser ferske tall. I daglig bruk er Netflix fortsatt størst, mens NRK TV på nett er størst i ukentlig dekning, opplyser NRK i en pressemelding.
–Til tross for den enorme mengden internasjonalt innhold folk har tilgang til, velger flere og flere norsk innhold. Det er vi veldig glade for, skriver kanalsjef og streamingansvarlig i NRK, Nicolai Flesjø i meldinga.
Tallene han viser til er fra Kantar TNS Interbuss' undersøkelse fra 3. kvartal 2016. Den viser at konkurransen fra Netflix er størst i aldersgruppen 15-29 år, men det er nettopp i denne aldersgruppen bruken av NRK TV øker mest. Her stiger den daglige bruken av NRK TV fra 8 til 13 prosent, noe som gir en økning på 57 prosent. Netflix er fortsatt størst i daglig dekning, men øker mindre enn NRK TV, skriver NRK.
– Økningen skyldes en generell endring av hvordan nordmenn ser på TV. Men det er enkelte programmer som «SKAM», «Nobel», «Side om Side» og humorserien «Vikingane» som har spesielt mange seere på nett, opplyser Flesjø i pressemeldinga.
En stadig større del av befolkningen konsumerer innholdet NRK tilbyr via nett. I oktober økte den daglige tiden brukt på NRK TV med hele 84 prosent. –Drama, dokumentar og humor er det folk ser mest. Men vi ser en generell økning i alle sjangere. Strømming blir en stadig større del av folks hverdag, spesielt hos de unge, sier Flesjø.
– I tillegg til tradisjonell TV-seing ser vi at stadig mer av nett-TV konsumet også skjer via den store skjermen. Mye tyder derfor på at TV-innhold, også i en strømmeverden, kan samle familien foran den store skjermen, skriver Flesjø.