«I lomma på Silje», «Eventyrlig oppussing» og «Luksusfellen» er blant programmene med produktplassering.

NENT vil ikke si hvem som betaler for produkt­plassering på TV 3 og Viaplay

Hvilke produkter er plassert i «Paradise Hotel», «Camp Kulinaris» og «Luksusfellen»? Det ønsker ikke TV 3- og Viaplay-eier NENT å svare på.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Du har kanskje lagt merke til den lille, hvite «P» i begynnelsen av enkelte programmer på de reklamefinansierte kanalene? 

Ikke? Den er en merking av at programmet inneholder produktplassering. 

I TV 3- og Viaplay-programmet «Luksusfellen» ser det slik ut i åpningen av første episode av den siste sesongen: 

Men hvilke selskaper betaler for plasseringen av hva i de ulike programmene? Vi spurte TV 2, Discovery og NENT om en oversikt over selskapene som plasserer produkter i en rekke programmer i deres porteføljer.

Fra introen til episode 1 av siste sesong av «Luksusfellen»

– Opp til partnerne

TV 2 og Discovery har oversendt lister, men TV 3- og Viaplay-eier NENT ønsker ikke å gå ut med en slik oversikt. 

Kommunikasjonsansvarlig i NENT Norge, Fredrik Olimb, skriver følgende i en e-post: 

«Vi er helt åpne om at vi har produktplassering, noe vi også markerer tydelig i programmene det gjelder. Det er på ingen måte hemmelig, tvert imot så er jo disse avtalene på plass for å hjelpe kommersielle samarbeidspartnere å få økt synlighet i relevante programmer», skriver han og legger til: 

«Når det kommer til enkeltstående partnere er det til syvende og sist deres valg om de ønsker å bli omtalt i forbindelse med en standardavtale som følger et veldig tydelig regelverk for hva som er lov. Det er viktig for oss å presisere at NENT Group, produksjonsselskapene og alle partnere følger spillereglene. Vi har en veldig kompetent compliance-avdeling som sørger for at vi til en hver tid følger de lovene og reglene som gjelder for disse avtalene».

Produktplassering er tillatt i enkelte produksjoner, men ikke i alle. Ifølge Medietilsynets veileder om temaet kan du ha produkplassering i filmer, fiksjonsbaserte serier, sportsprogrammer og såkalte «lette underholdningsprogrammer», men ikke i andre typer programmer. Det gjelder blant annet nyhetsprogrammer og dokumentarer, samt programmer rettet mot barn. 

Programmene vi har spurt om en oversikt over er: 

  • Paradise Hotel - merket med P
  • Luksusfellen - merket med P 
  • I lomma på Silje - merket med P 
  • Camp Kulinaris - merket med P 
  • Boligjakten - ikke merket med P
  • Eventyrlig oppussing - merket med P
  • Charterfeber - ikke merket med P
  • Charterfeber - After Beach - ikke merket med P 
  • Kjendismødre - ikke merket med P

 

Fra introen til sesong 11 av «Paradise Hotel».

Flere P-programmer 

Fra introen til «Kamp Kulinaris».

Blant programmene som er merket med en «P» finner vi flaggskipet Paradise Hotel: 

Det samme gjelder «Camp Kulinaris», hvor en rekke kjendiser skal konkurrere om å drive en restaurant. 

DNB + NENT

Nylig skrev Medier24 om samarbeidet mellom TV 3- og Viaplay-eier NENT Group og DNB om programmet «I lomma på Silje»

Kostnadene til produksjonen deles mellom NENT og DNB og DNB-økonom Silje Sandmæl er programleder. Verken NENT, produksjonsselskapet Rubicon eller DNB ønsket å gå i detaljer på hvordan avtalen om produktplassering mellom dem ser ut. 

«I likhet med alle våre underholdningsprogrammer er produktplassering tydelig merket i henhold til norske regler. NENT Group har inngått en avtale med DNB om produktplassering, og har naturligvis dialog med dem om dette», opplyste Christian Meinseth, Head of Non-Scripted Content i NENT Group Norge via NENTs kommunikasjonsavdeling. 

Programlederne jobber i eiendomsselskaper 

I programmet «Boligjakten», som ikke er merket med en produktplasserings-P, er konseptet at tre ulike meglere skal hjelpe privatpersoner med å skaffe seg ny bolig. 

De tre meglerne Per Elling Sylte, Karianne Amlie, Hans Christian Espenes er oppført i rulleteksten som programledere for Boligjakten. 

Olimb bekrefter at det ikke er inngått avtale om produktplassering med de ulike selskapene i produksjonen av «Boligjakten». 

– Ekspertene er plukket ut gjennom casting fordi de er flinke på TV og får lønn av NENT for den tiden de bruker til innspilling, opplyser Olimb. 

Amlie er, i tillegg til å være programleder, oppført som partner/eiendomsmegler ved Aktiv Grønland/Bjørvika på Aktiv sine nettsider. Han Christian Espenes er på Privatmeglerens sider oppført som eiendomsmegler / salgsleder i Privatmegleren Trondheim. 

Eiendomsmegler Per Elling Sylte kom inn som programleder i sesong ni av serien. Han har gjennom sitt selskap Pando AS en eierpost i eiendomsselskapet Notar. 

Powered by Labrador CMS