I morges ble det klart at Premier League-rettighetene glapp for TV 2, for fra 2021/2022-sesongen og fram til 2028 må du bytte til NENT Groups strømmetjenester og kanaler.
Viasat-eier Nent Group blir dermed ny TV-formidler av Premier League i Norge fra sommeren 2022 da TV 2 ikke nådde opp i budrunden.
– Jeg er begeistret for denne nye og utvidede avtalen som nok en gang bekrefter NENT Groups ledelse i de nordiske markedene. Premier League-fotball er en hjørnestein i vårt sportstilbud, og tilsetningen av Norge til våre eksisterende rettigheter for Sverige, Danmark og Finland gir oss et godt grunnlag for videreutviklingen av denne fantastiske sportseiendommen, forteller Anders Jensen, administrerende direktør i NENT Group i en melding.
– Vi har allerede sendt og strømmet et bredt spekter av sportsbegivenheter, men dette er en viktig milepæl i historien til vår sportsdekning. At Premier League igjen har valgt oss som en langsiktig strategisk partner, gjør oss veldig stolte. Med eksklusive rettigheter for fire nordiske markeder som løper frem til 2028, er NENT Group sterkere enn noen gang, og vi er fast bestemt på å bygge videre på denne posisjonen og gi sportsfans over hele regionen enda mer og bedre dekning av dette spennende mesterskapet, fortsetter han.
NENT opplyser at Viaplay blir hjemmet til rettighetene på det norske markedet.
TV 2 har hatt de norske Premier League-rettighetene siden 2010 og har dem fortsatt ut 2021/22-sesongen. Nent har også de samme rettighetene i Danmark, Sverige og Finland.
Premier League har vært en særdeles viktig sportsrettighet for TV 2 - der en stor andel av TV 2 Sumo-abonnentene er tilknyttet gjennom et eget fotballabonnement.
– Vi har et stolt og historisk forhold til fans i Norden og gleder oss over at Nordic Entertainment Group har investert i rettighetene til å kringkaste Premier League igjen. Gjennom deres høykvalitetsdekning og nyskapende teknologi er vi sikre på at de i løpet av de seks sesongene av denne avtalen vil gjøre det aller beste Premier League-innholdet tilgjengelig for våre lidenskapelige fans over hele regionen, opplyser administrerende direktør Richard Masters i Premier League i meldinga.
– Selvfølgelig skulle vi gjerne forlenget denne rettigheten, for etter ti år har Premier League en helt spesiell posisjon i TV 2. Vi gikk veldig langt, men alt har en grense. Vi har i TV 2 mange andre satsinger som vi også har et ansvar for å ivareta. I dag er vi skuffet, sier TV 2-sjef Olav T. Sandnes til egen kanal.