Kilder til Medier24:

Viasat-eier skal ha bladd opp nær to milliarder foran nesen på NRK og TV 2 i kampen om vintersporten

– Ingen stor prestasjon å kjøpe til en sum som ingen andre kan følge, sier kringkastingssjefen til Medier24. - Jeg kjenner på ansvaret, svarer NENT-sjefen, som jubler over bragden.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Onsdag ble det klart at Nordic Entertainment Group (NENT Group) har kjøpt de nordiske medierettighetene til en stor del av de mest populære vinteridrettene fra kinesiske Infront Sports & Media.

Med i budkampen var også NRK, som for øyeblikket sitter på rettighetene i to sesonger til, og TV 2 med. Til slutt ble kjøpesummen så høy at begge måtte melde seg av.

– Dette har nådd et prisnivå som ikke er mulig for de fleste å følge – og langt fra mulig for oss å følge, sier kringkastingssjef Thor Gjermund Eriksen til Medier24.

Etter det Medier24 kjenner til skal NENT Group ha betalt en plass mellom 1,7-2 milliarder kroner for å få vise skisporten i Norge, Sverige og Finland i fem år fra 2021.

Verken TV 2 eller NRK ønsker å kommentere prisnivået som gjorde at avtalen ville bli for dyr.

– Vi er generelt interessert i alle tv-rettigheter til sport, så vi har selvsagt vært med her. Denne gang er det bare å registrere at NENT kjøpte rettighetene. Vi pleier å si at rettigheter ikke er noe vi har til odel og eie, men noe man leier, sier TV 2-sjef Olav T. Sandnes til Medier24.

Administrerende direktør og sjefredaktør Olav T. Sandnes i TV

– Ingen kommentar om sum

Administrerende direktør i NENT Norway, Vegard Klubbenes Drogseth, ønsker ikke å kommentere kjøpesum.

– Vi kommenterer aldri priser knyttet til rettighetskjøp, sier han.

Fra 2021 har NENT Group rettighetene til å vise følgende idretter i fem år:

  • Verdenscupen i alpint for menn og kvinner
  • Verdenscupen i langrenn for menn og kvinner
  • Verdenscupen i skihopp for menn og kvinner
  • Verdenscupen i kombinert for menn og kvinner
  • Verdenscupen i snowboard for menn og kvinner
  • Verdenscupen i freestyle og freeski for menn og kvinner

– Kan du avkrefte eller bekrefte et prisnivå på rundt 1,7-2 milliarder kroner?

– Jeg har ingen kommenter utover at jeg er svært glad for å ha sikret disse rettighetene.

Det har ikke lykkes Medier24 å nå Anders Jensen, president og administrerende direktør i Nordic Entertainment Group, torsdag formiddag. Heller ikke selger av rettighetene, Infront Sports & Media, har besvart våre henvendelser.

Eriksen i NRK er tydelig skuffet over å ikke ha sikret seg rettighetene:

– Det er så dyrt at dere aner det ikke. Når NENT sier at de har vunnet rettighetene, så har de kjøpt dem til en høy pris. Det er ikke en stor prestasjon å kjøpe til en sum som ingen andre kan følge. Her ligger er en forretningsmodell som ikke er tilgjengelig for alle, sier Eriksen.

 

Eriksen: – Tankekors

– Hva tenker du om at skirettighetene nå kan risikere å finansieres av bettingreklame?

– Det må du spørre skiidretten om. Om det er slik at dette i realiteten blir finansiert av bettingreklame, som til og med politikerne forsøker å sette en stopper på, så er det et tankekors, sier han.

Kringkastingssjef Thor Gjermund Eriksen i NRK under fremleggelse av mediestøttemeldingen.

NRK og TV 2 har tidligere samarbeidet om andre sportsrettigheter, som ved fotball-EM og -VM de seneste årene. Eriksen forteller til NRK at de var villig til å strekke seg langt for skirettighetene, og at et samarbeid med et annet tv-selskap kunne vært et alternativ.

Han ønsker ikke å kommentere om et TV 2-samarbeid var aktuelt. Det ønsker heller ikke Sandnes i TV 2 å kommentere.

 

Overrasket over at de velger NENT

NRK-sjefen er klar på at rikskringkasteren vil kunne ta nye grep for å vinne tilbake eventuelt tapt posisjon.

– Folk har i ti år nå snakket om at NRK taper posisjon når de mister viktige rettigheter. For seks år siden trodde ingen at sjakk ville samle en like stor del av befolkningen som ski gjør. Det er nesten tre år til vi mister rettighetene, og det kommer til å skje mye på disse årene med konkurranse, publisering, og hvordan idretten står.

TV 2-sjef Sandnes kommer videre med en bemerkning i retning rettighetsselskapet Infront Sports & Media:

– Jeg er overrasket at de velger en aktør med relativt lave markedsandeler totalt sett, sier han.

Selv sier Drogseth at han ser på det å vinne vintersportsrettighetene som en «godtepose av muligheter».

– Dette er veldig attraktive rettigheter som vi vet både det norske, svenske og finske folk er veldig glad i. Med de rettighetene i porteføljen vår får vi en god posisjon med tanke på å utvikle strømmesatsingene våre – og det lineære TV-tilbudet. Det betyr veldig mye for oss.

Vegard Drogseth, administrerende direktør i Nent Group Norge.

– Jeg er veldig ydmyk når det kommer til denne utfordringen, for det er som å hoppe etter Wirkola. Man har lyst til å gjøre en god jobb med noe som er så viktig for det norske folk – på samme måte som vi gjør med håndballmesterskapene, så ønsker vi å fortelle de beste historiene. Jeg kjenner på ansvaret.

– Betting-inntektene er svært viktig

– Er dere forberedt på en kritikk om at dere «har kjøpt sportsrettigheter med illegal bettingreklame»?

– Jeg er helt uenig i den karakteristikken. Vi sender lovlig på en britisk off-com lisens og Norge forholder seg til EU-loven, så det vi gjør er helt på vår rett. De inntektene er helt i tråd med den strenge reguleringen vi forholder oss til, så det er ikke slik at vi er uregulert.

– Vi er på britisk lisens fordi vi ønsket å knuse NRK-monopolet, så det har vært viktig for utviklingen av det som er mediemangfoldet i Norge når vi begynte å sende fra London.

– Så du vil ikke kjenne deg igjen om det vil komme en slik kritikk?

– Vi forholder oss til den lovgivningen som er i det landet vi sender fra. Spill og betting er jo ikke ulovlig i Norge og Norsk Tipping er også en bettingaktør, så det er ikke ulovlig.

– Idretten er gjennomsyret av annonsører – og noen kan kanskje krasje med de annonsørene dere har fra utlandet. Ser du for deg at dere må inngå en form for dialog med skiforbundene?

Vegard Drogseth, administrerende direktør i Nent Group Norge. Til høyre planner Brita Brandal i NENT Group. Begge smiler over NENTs prestasjon om å kjøpe vintersportrettighetene.

– Det for tidlig å gå innpå eksakt hvordan vi skal formidle vinteridretten. Nå er det en lov på høring, så skal vi svare på den, så får vi eventuelt se hvordan vi får ta det til høsten.

– Kan dette landskapet skape noen utfordringer for dere?

– Det er mange interesseorganisasjoner og partnere vi tidligere ikke har hatt en dialog med, så dette er noe av det vi må se på når vi skal avgjøre hvordan vi skal formidle vinteridretten. Jeg ser ikke på det som en utfordring, men jeg tror det bli spennende.

– Vil dere inngå samtaler med dem?

– Helt klart. Vi i NENT ønsker å samarbeide. 

– Sett at det kommer en lov som innskrenker bettinginntektene deres – finnes det da et NENT her som kan løse disse rettighetene i 2021?

– De inntektene vi har i dag fra betting er svært viktig for oss. Vi mener at lovforslaget ikke er riktig, slik det foreligger nå, så jeg ønsker ikke å forskuttere den prosessen.

Powered by Labrador CMS