Årsregnskapet i landbruksavisa, som eies ene og alene av Tun Media, kom i dag.
Regnskapet til avisa med 28 årsverk viser at selskapet har noen betydelige utfordringer fremover.
Inntektene i Nationen har gått ned med to millioner fra 2015 til 2016, men avisen har ikke klart å redusere utgiftene.
Tvert imot har de økt med fem prosent i samme periode fra 68.2 millioner 71,7.
Hver fjerde annonsekrone borte
Regnskapet viser at annonseinntektene samlet sett var på 5,9 millioner kroner, som er to millioner mindre enn året før.
Det betyr i klartekst at hver fjerde annonsekrone er borte, noe som flere i mediebransjen har betydelige utfordringer med.
«Selskapet har hatt nedgang i alle annonsekanaler, men fortsatt er papir den mest effektive kanalen for Nationens annonsører. Andelen annonseinntekter på papir utgjør femtifem prosent av samlede annonseinntekter», skriver selskapet i sin beretning.
Styret skriver også at selskapet har en plan på hvordan de skal øke inntektene fremover.
Driftsresultatet fra 2015 på over fem millioner kroner er også borte og regnskapet viser at avisen ender på minus 265.135 kroner i driftsresultat.
Totalt for avisen betyr det et resultat før skatt på 1,4 millioner. Det er en nedgang på nesten 80 prosent målt mot året før, viser regnskapet.
Flere digitale brukere
Det er også lyspunkter i dette regnskapet, for opplagsveksten er på tre prosent - ut fra et godkjent opplagstall på nesten 13.000.
I fotnotene til regnskapet skriver Nationen at de ved utgangen av 2017 hadde 69 prosent av abonnentene deres etablert en egen bruker til de digitale utgavene.
Nationen er en av de som får direkte pressestøtte og mottok 23,5 millioner kroner i produksjonsstøtte i 2016. Det er fire prosent mindre enn de fikk året før.
Avisa har også en betydelig egenkapital på 54,4 millioner, som er en økning på 300.000. Styret vedtok utbytte på én million kroner.