Næringsminister Iselin Nybø (V), her fra en pressekonferanse tidligere i vår.

Skryter av norske medier:

– Vi trenger enda flere kritiske blikk på næringslivet og oss politikere

Næringsminister Iselin Nybø (V) skryter av norske medier, som vil satse mer på økonomi og næringsliv.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Det siste året har det ikke manglet på nye næringslivssatsinger i norske medier – og lite tyder på at det kommer til å stoppe. 

– Det står stor respekt av at mediene prioriterer næringslivsjournalistikk på denne måten, sier næringsminister Iselin Nybø. 

Sist ut i rekken av næringslivssatsinger er Polaris-avisene i nord – med Rune Ytreberg og iTromsø i spissen – som går sammen for å kunne dekke økonomi og næringsliv tettere og med et mer kritisk blikk. Nylig etablerte også FinansWatch seg i Norge, med mål om å dekke finansbransjen enda tettere. 

 

– Trenger flere kritiske blikk

Onsdag kom tallene fra SSB og norsk mediebarometer, som viser at avislesingen i Norge er stabil og lesingen av nettavisene øker noe. 

Næringsminister Iselin Nybø gleder seg særlig over én ting: 

– Tallene viser at flere og flere leser nettaviser, noe som gjør de ulike satsingene på næringslivsjournalistikk enda viktigere, sier Nybø til Medier24. 

Hun trekker blant annet fram Schibsteds nye store økonomisatsing, Finansavisens nettavis og Dagbladets Børsen i tillegg til Dagens Næringsliv – som eksempler på at den typen journalistikk virkelig er i vinden i Medie-Norge.

– Det er jeg som næringsminister veldig glad for og vi trenger enda flere kritiske blikk på næringslivet og oss politikere, sier hun.

Medier24 har tidligere skrevet om næringslivstopper, som etterlyser mer kritisk næringslivjournalsitikk, blant annet fra NRK.  

Kakespising under lansering av Dagbladets økonomisatsing Børsen. Fra venstre: Journalist Lars Martin Gimse, Børsen-leder Jan Thomas Holmlund og journalist Nicolai Eriksen.

 

– Vi trenger dyktige næringslivsjournalister

Nybø mener mediene fortjener honnør for å velge seg nettopp det stoffområdet. 

– Når flere medier nå samarbeider om å kjøre på med nyheter om arbeidsplasser og de som skaper verdier, blir dette veldig bra, sier hun og legger til: 

– I en tid hvor næringslivet og arbeidsplasser rammes av pandemien er satsingen viktigere enn noen gang. Pandemien påvirker folks arbeidsplasser og næringslivet på mange måter. Derfor trenger vi dyktige næringslivsjournalister som kan få oss andre til å bli litt klokere hver dag.

– Hvordan vil næringsministeren hjelpe norske medier med å opprettholde sin satsing på næringslivsjournalsitikk gjennom krisen?

– Vi har lansert generelle tiltakspakker på løpende bånd den siste tiden, som også mediebedriftene kan benytte seg av. Regjeringen foreslår dessuten i revidert nasjonalbudsjett å opprette en ny midlertidig kompensasjonsordning for redaktørstyrte medier. Formålet med ordningen er å bidra til at mediene kan opprettholde virksomheten. Utover det kan ikke jeg gå inn i enkeltsaker og avgjøre hvem som får støtte eller ikke, det blir en vurdering fra sak til sak.

– Korona-tiltakene har vært strenge men nødvendige for å beskytte sårbare grupper i befolkningen. Dette har vært en dugnad for folkehelsa, og nå jobber vi på spreng for å hjelpe bedriftene i den vanskelige og sårbare situasjonen mange nå befinner seg i. Jeg håper krisepakkene for bedriftene bidrar til at norske medier kan fortsette sin satsing på næringslivsjournalistikk, som jeg ser på som utrolig viktig for mediebildet i Norge.

 

– Leserne fortjener det 

Men hvorfor satser mediene på næringsliv akkurat nå? Ytreberg i iTromsø tror svaret er rimelig enkelt:

– Det går godt. Saker om næringsliv leses bra av abonnenter. Og så er det et viktig saksfelt. Norske journalister har vært gode til å dekke offentlige etater og politikken rundt offentlige bevilgninger, men norske lokalaviser har vært ganske dårlige til å skrive kritisk om lokalt næringsliv, sa han til Medier24 tidligere i vår. 

Det samme budskapet kom fra Schibsted-konsernsjef og tidligere NHO-topp Kristin Skogen Lund, da de lanserte sin næringslivssatsing: 

– Det norske folk fortjener enda bedre næringslivsjournalistikk. Skal man forstå samfunnet må man vite hvor samfunnets verdier skapes, og hvordan denne verdiskapingen henger sammen med samfunnets velferd. Derfor er det dypest sett en styrke for demokratiet når E24 – og Schibsted – nå gir næringslivsjournalistikken i Norge et kjempeløft, sa hun da.

 

Powered by Labrador CMS