Ansvarlig redaktør og daglig leder Pål Enghaug i Moss Avis. Foto: Pål Andreassen / Moss Avis

Pål Enghaug og Moss Avis går 13 mill. i pluss og nå flytter de: - Senker skuldrene litt

– Økonomisk har det gått bra for oss noen år nå og det er deilig at det fortsetter, sier ansvarlig redaktør Pål Enghaug.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Lokalavisen Moss Avis opplevde en nedgang på omtrent 1,6 millioner i 2018, fra 2017. Det viser ferske regnskapstall. 

Den Amedia-eide avisen hadde totalt 69,8 millioner i driftsinntekter i 2018 fra 71,8 millioner i 2017. 

Ansvarlig redaktør Pål Enghaug i Moss Avis er veldig fornøyd med fjorårets resultat og synes det merkes godt på de ansatte at avisen har opplevd mer stabile år etter en vanskelig økonomisk tid. 

Nedgangen skyldes ifølge Enghaug til dels lavere annonseinntekter, i tillegg til at avisen ansatte en journalist til et vakant årsverk på sluttet av året. Samtidig har distribusjons- og konsernkostnadene blitt fordelt noe annerledes. 

– Økonomisk har det gått bra for oss noen år nå og det er deilig at det fortsetter, og at det ikke er unntaket i år. Det er rett og slett bare godt, og det syntes jeg merkes godt på alle og man senker skuldrene litt, sier Enghaug.

Moss Avis

2018

2017

Endring

 Omsetning

 69,8 mill.

 71,8 mill.

 -2,78 %

 Driftsresultat

13 mill.

 14,5 mill.

 -10,34 %

 Resultat før skatt 

 13,1 mill.

 14,7 mill.

 -10,88 %

 Driftsmargin 

 18,6 %

 20,1 %

 -7,46 %

Mest fornøyd er Enghaug med at avisen får flere kunder og kan holde trykket oppe på nettavisen, så de kan kompensere for nedgangen i papiropplaget med å øke digitalt. 

– Vi er også veldig fornøyde med at vi kunne ansette en journalist til et vakant årsverk i 2018, sier han. 

Enghaug legger til at avisen har jobbet mye med produksjonsflyten og forteller at de nå kjenner overskudd til å sette ansatte på ukeprosjekt. 

Fortsatt usikre på forretningsmodellen

Utfordringene går fortsatt på om avisen kan være sikker på at forretningsmodellen holder, mener Enghuag. 

– Det krever strukturert jobbing og at vi er nøye på det vi gjør. Samtidig må vi passe på at veksten øker og at folk fortsetter å abonnere på oss – så vi greier overgangen. 

Moss Avis opplever også nå at opplagsinntektene er større en annonseinntektene. Og i utgangen av 2018 kan Enghaug fortelle at avisen hadde 5000 digitale abonnenter. 

– Å fortsette å jobbe med journalistikken er utrolig viktig fremover, så vi fortsetter å øke på digitale abonnenter. 

Moss Avis har også hatt god nytte av innholdsanalysene Amedia har gjort: 

– Amedia har gjort en skikkelig god jobb som jeg skryter av i enhver sammenheng. Det er jo de skikkelige saksfeltene og nyhetsjournalistikken som går bra, så det er all grunn til å fortsette med det, sier han. 

Samtidig legger han til at det er viktig å ikke analysere seg «i hjel», men at jobben Amedia har gjort, er noe avisen bruker – og som funker. 

Bytter kontorlokale

Moss Avis kommer også til å bytte kontorlokale i september i år. 

– Moss er en by i voldsom endring, og om ikke så altfor lenge så skal bygget ved siden av oss rives. Vi kunne blitt værende her, men det blir mye støv og bråk når betong skal rives. I tillegg ser vi for oss at det blir en lang utbyggingsperiode, og det er ikke noe særlig i jobbe i.

Enghaug forteller at de kun flytter 200 meter og det kommer til å bli fast sted de neste årene for Moss Avis. 

Powered by Labrador CMS