- I en turbulent TV-tid, har vi vært kvartalsvinner seks kvartaler på rad. Vi har hatt vekst i årets sju av åtte måneder. Og vi må tilbake sju år for å finne tilsvarende tall - seermessig og økonomisk.
Det var en selvsikker TV3-sjef Morten Micalsen som torsdag ettermiddag lanserte høstprogrammet sitt på Taket Steen & Strøm i Oslo, på den norske TV-bransjens mest glansede lanseringsfest.
TV3 har levert vekst det siste året, spist markedsandeler - og lover å fortsette med det.
- Jeg er ganske trygg på at vi skal levere vekst i høst også, sa Micalsen.
Se langt videoklipp fra lanseringen nederst i saken!
Med champagne på bordet fra klokka fire, 50 TV-kjendiser og 500 ansatte, venner og kunder, lanserte TV3-kanalene alt fra flaggskipet Luksusfellen og Paradise Hotel til nye programmer med Eyvind Hellstrøm og idrettsgalskap på Råskap.
Høyest starstruck-faktor var det nok for de fleste da boksestjernen Cecilie Brækhus entret taket, snart klar for proffkamp i Oslo Spektrum og på TV3.
Se Brækhus fra scena:
CECILIA BRÆKHUS på TV3 / MTG høstlansering på Taket Steen & Strøm
Dessuten er Micalsen & co trygg på sin «digitale posisjon».
Fordi man har valgt å ha to bein inn i den digitale TV-framtida - med både et betalprodukt for filmer og serier på Viaplay, mens Viafree gir deg norske serier og programmer på nett - gratis.
Noe du må betale for fra for eksempel Dplay (TVNorge) og TV 2 Sumo.
- Det er mye diskusjon rundt lineær TV, det er mye snakk rundt det digitale. Vi tror framtida er både lineær og digital. Vi går mot strømmen og har lansert en digital strømmetjeneste, sa Micalsen.
- Viafree ble lansert stille og rolig for to uker siden - og har allerede nådd 200.000 brukere i uka, la han til.
TV-sjefen beskrev dette som MTGs hybridbil:
- Da el-bilen kom, spådde mange at dieselbilen kom til å dø. Men det ble ikke bare el-bil, og det blir ikke slutt på diesel-tv. Vi skal ha begge deler - hybrid-TV.
- Det handler blant annet om rekkevidde. Programmer som får nådde 700.000 lineært, gjør ikke det lenger på lineært TV alene - fordi ungdommen er blitt digitale. Hvis vi kan nå dem digitalt, får vi mye større rekkevidde. Og: Dette er en ettertraktet målgruppe for annonsørene.
- Skal være en brysom konkurrent
MTG Norge, som omfatter en håndfull TV-kanaler og P4-gruppen, hadde som videoklippene viser, stor selvtillit på torsdagens høstlansering.
Og MTG-sjef Trygve Rønningen var også tydelig på at gruppen skal bite fra seg:
- Vi skal være en brysom konkurrent, sier han i et videointervju med Medier24.
- Vi skal være en brysom konkurrent, sier MTG TV Norge-sjef Trygve Rønningen om høstprogrammet. Og forteller hvorfor TV3 Norge gir bort norske serier og programmer på Viafree - mens Dplay og TV 2 Sumo prøver å ta betalt:
- Og så vil dere nå ut til flere hundre tusen med «gratis» TV digitalt. Hvorfor det?
- Vi vil være der folk er - folk er mindre på lineært TV, og er veldig illojale mot plattformene. Da må vi tilby programmene der vi når publikum, og vårt svar på det er Viafree, sier Rønningen.
Den dyre sporten, nye filmer og amerikanske serier vil fortsatt koste penger på Viaplay.
Men blant gratis-serien vil du finne det som går åpent på TV3 - åpent på nett. Det vil si både Paradise Hotel, Luksusfellen og så videre - men også en stor dramaproduksjon som Aber Bergen.
- Gjør dette det vanskeligere for TV 2 og Discovery å ta betalt?
- Det må du spørre dem om, svarer Tryge Rønningen muntert.
- Vi gjør det som vi syns er riktig, og så får tida vise om det var vi eller de andre som var tjukke i huet!
Se hele første del av lanseringsfesten fra «Taket»:
Fullt hus og kjendisfaktor på TV3 / MTGs høstlansering på Taket Steen og Strøm! Hva har vi i vente på TV?