Sun Heidi Sæbø, ansvarlig redaktør i Morgenbladet.

Sist gang Morgenbladets redaktør gikk på ski, spiddet hun nesten små barn. Dette gjør hun denne påsken

Sun Heidi Sæbø, ansvarlig redaktør i Morgenbladet, er dagens påskeprat.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Medier24 stiller denne påsken en rekke spørsmål til medieprofiler i spalten #Påskepraten.

Neste person ut er Sun Heidi Sæbø, ansvarlig redaktør i Morgenbladet.

– Hva gjør du i påska? (og når hadde du sist ski på beina?)

– Jeg skal på hytta (i lavlandet), og gå vakre og avslappende rusleturer i skogen eller på kyststier. Jeg gikk på ski én gang i fjor og da var det mange år siden sist. Ikke ante jeg at skiferdighetene kunne forvitre sånn! Jeg falt i oppoverbakke, jeg falt i nedoverbakke og holdt på å spidde små barn i løypa. Best å ta konsekvensen av det og holde seg på bar bakke.

– Når finner du roen på ferie?

– Jeg finner alltid roen. Det skal ikke så mye til. En sofa, kanskje et pledd, noe å lese på, eventuelt mobilen, der har du oppskriften på å slappe av. Hvis jeg da topper det med potetgull, har jeg det helmaks.

– Hvilke medier/serier/podkaster/innhold vil du anbefale andre å konsumere i påska?

– Jeg regner med du helst vil at jeg skal svare noe annet enn Morgenbladet og våre tre podkaster om henholdsvis litteratur, forskning og film? OK. Selv har jeg lastet ned en drøss med bøker i flere sjangre, og jeg håper å få lest en del av dem i påsken. Og så skal jeg selvsagt stå opp tidlig for å se Formel 1 fra Australia, også jeg er bitt av den basillen.

– Hvordan vil du karakterisere medieåret så langt i år?

– Det har selvsagt vært sterkt preget av krigen i Ukraina. Akkurat som med pandemien, er dette omstendigheter som gjør det ekstra meningsfullt å drive med journalistikk. Det lages mange sterke og viktige reportasjer fra norske medier, som jeg blir berørt av.

– Hvordan blir resten av medieåret 2022?

– Krigen i Ukraina vil fortsatt være med oss, uansett hva som skjer på bakken. Putins invasjon var en ordentlig øyeåpner. Fra innsiden av medieboblen blir det spennende å se hvordan det går med Schibsteds PodMe-satsing. Finnes det betalingsvilje for podkast? Og hvordan går det med betalingsviljen generelt nå som folk ikke lenger er tvunget til å sitte hjemme, men kan gå ut og leve sine vanlige liv?

Powered by Labrador CMS