Utgavesjef Mona Strande og redaktør for Teknisk Ukeblad, Tormod Haugstad med den siste papirutgaven.

Slutt for papirutgaven av Teknisk Ukeblad

Etter over 170 år på papir er siste utgave gått i trykken og distribuert.

Publisert

I april ble det kjent at Teknisk Ukeblad kutter papiret etter 170 år. Torsdag 12. desember kommer aller siste utgave ut.

– Mange generasjoner har et forhold til den trykte utgaven av Teknisk Ukeblad. Selv om vi har hatt god tid på å forberede oss, var det vemodig da vi sendte bladet til trykk forrige uke og jeg visste at det var for aller siste gang. Det blir en stor overgang, sier utgavesjef Mona Strande.

Bladet kommer ut til 130.000 medlemmer. Den 11. april i år fylte bladet 170 år. I 1854 kom det ut med navnet Polyteknisk Tidsskrift.

Nå gjør de seg klar for en annen hverdag, der de også blir færre, noe som ble markert tirsdag.

– Det var en litt spesiell markering. Ti personer har tatt sluttpakke. Flere av disse ble takket av, i tillegg til at Mona og jeg ble takket for å ha produsert papirutgaven gjennom mange år. For min del helt siden jeg begynte i TU i januar 2008, forteller redaktør Tormod Haugstad. 

Han fortsetter som debattredaktør og kommentator i TU.

Slik ser siste utgave av Teknisk Ukeblad ut.

Han er spent på å se reaksjonene.

– Det er ikke sikkert det er mange som har fått med seg at det er siste utgave, sier han.

Eier ikke abonnentene

Teknisk Ukeblad eies av fagforeningene Tekna og Nito, og bladet har vært et gode til deres medlemmer.

Fremover blir det viktig å få over medlemsmassen over på digitalt abonnement. I store deler av året har de vært offensive med egenannonsering i bladet.

– Det blir alltid en utfordring å få med hele skaren av 130.000 eller potensielt 220.000 Tekna- og Nito-medlemmer. Vi er ikke i mål der, og det kommer vi til å fortsette å jobbe med, forteller Strande, som blir skrivende nyhetsleder fremover.

Haugstad mener bladet er en godt innarbeidet merkevare som er mer kjent enn nettstedet TU.no.

– Derfor blir det spennende å se om vi klarer å få konvertert mange av disse abonnentene til det digitale. Så lang er det ikke så mange som har benyttet seg av tilbudet, forteller han.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no

Powered by Labrador CMS