Lokalpolitiker i Rødt Mímir Kristjánsson raser mot norske mediers dekning av USA-valget i en kommentar i Dagbladet.
Han skriver at norske medier har utviklet et manisk forhold til amerikansk politikk, hvor den minste tweet blir dekket som om det var en verdensnyhet.
Kristjánsson forteller at han ble spesielt oppgitt over at Nyhetsmorgen på NRK brukte over 90 minutter på visepresidentdebatten natten før.
Til Medier24 sier han er enig i at mediene har et samfunnsoppdrag, men at proporsjonene i dekningen er for massiv.
– Da Ruth Bader Ginsburg døde så kunne vi lese masse analyser i norske aviser over hvem som skulle komme inn i amerikansk høyesterett. Jeg har aldri i mitt liv lest en analyse av rettspraksisen til Norges høyesterettsjustitiarius. Jeg vil tippe at ingen norske journalister vet hva hun heter, sier han oppgitt og legger til:
– Og hvorfor triller VG terning på presidentdebatten? Det er meningsløst da vi ikke er en del av dette og uansett ikke skal stemme i det valget.
– Det er absurd
Kristjánsson mener at det er to ting som har gått galt i norske mediers dekning av det amerikansk presidentvalget.
– Dette er billig journalistikk. Det er enkelt å oversette fra engelsk. Det å intervjue sine egne kommentatorer for å få en analyse er billig. Det er absurd når vi vet at kommentatorene også har sett debatten på TV, sier han oppgitt og fortsetter:
– Den andre grunnen er at journalister synes dette er veldig spennende, og jeg er ikke uenig i det. Det er som et togkrasj, hvor man må se neste episode. Men et mediebilde burde ha andre tanker i hodet enn det, og der mener jeg mange svikter.
Kristjánsson tror det massive fokuset på USA-valget går utover dekningen av andre viktige ting.
– Mediene klager hele tiden på knappe ressurser. Dette går utover norsk politikk og annen internasjonal politikk. Jeg mener at det siste er det viktigste. Folk vet hvem som er visepresident i USA, men ikke hvem som er statsminister i India, sier han.
– Naturlig at det tar stor plass
Utenrikssjef i NRK, Sigurd Falkenberg Mikkelsen, er uenig i kritikken.
– Jeg er uenig at vi bare intervjuer norske eksperter. Noe av det viktigste vi gjør er å intervjue amerikanere om det amerikanske valget, og det gjør vi mye, sier han til Medier24 og legger til:
– Korrespondentene leverer reportasjer, som den fra Anders Magnus om økonomiske forskjeller, podkasten «Krig og fred» får fram viktige stemmer og i Urix har vi et amerikanske velgerpanel, for å nevne noe.
Falkenberg Mikkelsen mener at det blir naturlig at presidentvalget i USA tar stor plass i det norske mediebildet.
– Jeg tenker at dette er et valg som angår oss alle. Det står utrolig mye på spill for USA, men også for verden. Derfor er det viktig at vi dekker det ordentlig og gir en god dybdeforståelse av det som skjer i USA, sier han.
Samtidig påpeker Falkenberg Mikkelsen at man skal balansere det opp mot resten av nyhetsbildet.
– Vi skal ikke glemme resten av verden, og det synes jeg ikke heller at vi gjør, sier han.
Heller ikke VGs nyhetssjef Siri Eggen er enig i kritikken. Hun er forelagt kritikken, og svarer på epost til Medier24.
Eggen mener avisen klarer å balansere dekningen.
– Kristjánsson har selvsagt rett i at mye ressurser går med til dekningen av det amerikanske valget. Dette er en evig balansegang, og vi jobber for at det ikke skal gå på bekostning av journalistikk på annen viktig, internasjonal politikk, skriver hun i eposten.
- VG skal være hele folkets avis og vi vurderer presidentdebatter på en tabloid og leservennlig måte med terningkast. Målet vårt er å engasjere alle lesergrupper - ikke bare den politiske bobla eller påleste samfunnsvitere, skriver Eggen videre.
Hun understreker også at VG dekker presidentvalget fordi det er «ett av de mest interessante og avgjørende valgene i USA i moderne tid».