Schibsted gir opp sitt «svenske Aftenposten»
Svenska Dagbladet går sammen med MittMedia i nytt konsern.
Denne artikkelen er over to år gammel.
Schibsted Sverige og MittMedia har i dag inngått en intensjonsavtale (Letter of Intent) om dannelse av et nytt mediekonsern for abonnementsaviser.
Det melder Schibsted i en pressemelding tirsdag, hvor det står å lese:
Det nye mediekonsernet vil bestå av Svenska Dagbladet og MittMedias 18 lokale abonnementsaviser i Nord-Sverige samt aksjemajoriteten i datterselskapet Promedia, med ti lokale abonnementsaviser i Midt-Sverige.
Det nye sammenslåtte mediekonsernet ville i 2014 hatt en proforma omsetning på ca. SEK 3.300 millioner og en EBITDA på rundt SEK 150 millioner.
- Basert på relative verdier vil Schibsted få en eierandel på 30 prosent i det nye mediekonsernet. Partene er enige om at det nye mediekonsernet bør ha en sunn balanse, skriver Schibsted i meldingen.
- Vår intensjon er å bygge en sterk ny allianse i det svenske mediemarkedet, der avisene som inngår kan styrke sin posisjon ytterligere. Et slikt samarbeid vil kunne tilby bedre annonseløsninger, større kraft i digital utvikling samt skape enda bedre forutsetninger for den kvalitetsjournalistikken som utmerker Svenska Dagbladet, sier Raoul Grünthal, konsernsjef i Schibsted Sverige i pressemeldingen.
MittMedias styreformann Lars Leijonborg ser fordeler med et felles mediekonsern:
- Økt samarbeid i avisbransjen er en nødvendighet. Vi må bli enda sterkere digitalt og det krever ressurser. Schibsted er en utmerket partner for oss ettersom de er ledende i den digitale omstillingen. Ved en eventuell avtaleinngåelse åpnes spennende muligheter for samarbeid mellom avisene, der sterk lokal- og kommentarjournalistikk møter Svenska Dagbladets anerkjente nasjonale og internasjonale kvalitetsjournalistikk, sier Lars Leijonborg.
Svenska Dagbladet er «ekvivalenten» til norske Aftenposten. Det nye mediekonsernet blir i så måte omtrent som om Schibsted skulle satt ut Aftenposten til å gifte seg med Polaris Media.