#MinMetode

– Min viktigste egenskap som journalist er trolig at jeg leverer én klikk­vinner om dagen

Nettavisen-journalist Halvor Ripegutu forteller om sine journalistiske metoder i Medier24s spalte #MinMetode.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

I spalten #MinMetode ønsker Medier24 å få journalister til å fortelle om sine metoder og tanker om hvordan journalistikk best utføres.

Denne gang er det Nettavisen-journalist Halvor Ripegutu som svarer på Medier24s ti spørsmål om alt fra undervurderte kvaliteter, kilderelasjoner og sitatsjekking.

– Hva er din viktigste egenskap som journalist?

– Trolig evnen til å levere én klikkvinner om dagen. Alternativt at jeg bruker mye av fritiden min på jobbrelaterte ting. Det siste er også min dårligste egenskap.

– Hvilke kvaliteter er de mest undervurderte som journalist?

– Evnen til å drikke store mengder kaffe uten å måtte gå på do midt under en pressekonferanse. Her har jeg endel å lære.

– Hvilke kvaliteter er de mest oppskrytte som journalist?

- Kanskje det å drikke masse øl og henge på et nachspiel med politikerene og sånt til langt på natt for å finne "de beste tipsene". Sier ikke at du ikke kan få gode saker slik, men tror du kan få minst like gode saker på andre måter, som krever at du bruker mindre av fritiden din. Men liker du uansett å drikke øl er det jo vinn-vinn.

– Hva foretrekker du å jobbe med: Breaking news eller lengre reportasjer? Hvorfor?

– Ingen konkurranse. Lange reportasjer er kjedelig. Skjønner ikke hvorfor så mange vil jobbe med det..

– Hva skulle du ønske du fikk mer tid til i hverdagen som journalist?

– Luksuriøse reiser til eksotiske land med begrensede leveringskrav fra redaktøren.

– Har du et favorittspørsmål som ofte gir gode svar?

– Oppfinner ikke kruttet med dette svaret, men vanskelig å slå gode gamle «hva mener du med det?»

– Hvilken sak er den mest krevende du har laget så langt?

– Det er ikke en sak, så mye som et sakskompleks, eller en gjentagende serie med saker, så her jukser jeg. Men jeg synes det er oppriktig vanskelig å dekke oljebransjen ut fra et klimaperspektiv, siden bransjen og klimaaktørene har så forskjellige virkelighetsoppfatning og det er tilsynelatende ingen «objektive» kilder som ikke diskrediteres av motparten. Derfor er det vanskelig å unngå at sakene ikke blir en ren skyttergravskrig der leserne ikke blir noe klokere. Noe liknende har vi med lakseoppdrettsnæringen og deres kritikere.

– Hva er norske medier dårligst til å dekke?

– Tysk politikk. Med tanke på hvor mye vi dekker britisk og amerikansk politikk, og hvor viktig Tyskland er for Norge, er den latterlig svak, og nordmenns kunnskap om Tyskland blir tilsvarende dårlig. For eksempel: Hvem er utenriksminister i Tyskland? Svar fort! (Det er Heiko Maas).

– Er veksten i antall kommunikasjonsrådgivere et gode eller et onde?

– Det er et gode. Lønnsnivået til journalisten hadde kollapset hvis arbeidsgiverne ikke hadde konkurranse fra kommunikasjonsbransjen om arbeidskraften vår. Vi hadde vært fattiglus alle sammen. Men helt seriøst har jeg mange gode erfaringer med kommunikasjonsrådgivere. Mange er veldig flinke, skjønner hva journalister trenger og er gode til å legge til rette for media. Men vi har en morsommere jobb.

– Hva synes du om bruken av anonyme kilder i journalistikken?

– Å bruke anonyme kilder er en sentral bestanddel av det å jobbe med journalistikk, men krever jo at man arbeider annerledes og har høyere krav til verifisering. Jeg har jobbet med mange gode saker som aldri ble noe av fordi vi ikke fikk bekreftet informasjonen, men som senere har vist seg å være korrekte. Moralen er med andre ord at man aldri skal sjekke en god sak før man publiserer.

Powered by Labrador CMS