Aftenpostens Carl Alfred Dahl har vært sentral i avsløringene om stortingsrepresentanters juks med reiseregninger.
Privat
MinMetode
Den mest overvurderte kvaliteten for journalister? – Never check a good story
Aftenpostens økonomi-guru Carl Alfred Dahl forteller om sine journalistiske metoder i Medier24s spalte #MinMetode.
I spalten #MinMetode ønsker Medier24 å få journalister til å fortelle om sine metoder og tanker om hvordan journalistikk best utføres.
Denne gang er det gruppeleder for økonomi for E24 i Aftenposten, Carl Alfred Dahl, som svarer på Medier24s ti spørsmål om alt fra undervurderte kvaliteter, kilderelasjoner og anonyme kilder.
– Hva er din viktigste egenskap som journalist?
– I magen er jeg grunnleggende mistroisk. I hodet er jeg god til å spille dum.
– Hvilke kvaliteter er de mest undervurderte som journalist?
– Evnen til å være sosial med folk utenfor pressen. Når redaksjonene jasser hverandre opp er det fint å ha noen sånne bøyer for å navigere seg ut av blodtåka.
– Hvilke kvaliteter er de mest oppskrytte som journalist?
– Never check a good story. Denne «kvaliteten» har gitt oss herligheter som Innovasjon Norge-reklamer for Norge som reisemål og gressklipperannonser og reklame for bemanningsbyrå på redaksjonell plass med titler som «Norges slappeste/beste/mest attraktive sommerjobb».
– Hva foretrekker du å jobbe med: Breaking news eller lengre reportasjer? Hvorfor?
– Det er mye som er bra med å jobbe i ukevis eller noen måneder med et stort prosjekt, og så smelle til. Men innimellom må jeg bare få det på. To-tre telefoner og rett ut. Deilig. I Aftenposten kan man som regel veksle.
– Hva skulle du ønske du fikk mer tid til i hverdagen som journalist?
– Lese bøker og se film.
– Har du et favorittspørsmål som ofte gir gode svar?
– Nei.
– Hvilken sak er den mest krevende du har laget så langt?
– Da jeg skulle sjekke tipset om at Finansdepartementet hadde ansatt svindleren Bobby Boye fra Nigeria til å hjelpe lutfattige Øst-Timor med å skattlegge oljeutvinningen. Bobby hadde tidligere brukt litt ulike navn til å svindle bedrifter i USA, men fikk likevel jobb av den norske regjeringen. Det kjedelige og krevende var at jeg hverken reiste til USA eller Øst-Timor. Hele saken ble jobbet ut med PC og telefon. Like krevende var det å lete rundt i Ghana etter pengene til Aftenpostens grafiske klubb sammen med Per Annar Holm. Den turen kom det ikke mye ut av.
– Hva er norske medier dårligst til å dekke?
– Lokalt: Forvaltningen i Oslo rådhus og bydelene. Nasjonalt: Norske bedrifter i utenrikspolitikken. Sport og kultur: VG-Sporten er i godt driv for tiden, men generelt må det mer kritisk pengejakt til her.
– Er veksten i antall kommunikasjonsrådgivere et gode eller et onde?
– Det er leit å se gode kolleger bli selgere i organisasjoner og næringsliv fordi pressen ikke klarer å holde på dem. Vi kan jo ikke drive aviser med bare ildsjeler, det må være lys i toppetasjen også. Ellers går det greit.
– Hva synes du om bruken av anonyme kilder i journalistikken?
– Jeg er glad for at min avis har strammet såpass kraftig inn.