Dobbeltsiden fra Klassekampen henger på veggen hos Minerva. Fra venstre: Nils August Andresen, Mads Motrøen, Lars Akerhaug, Pål Mykkeltveit og Helge Øgrim (bak).  Og ja: Det jobber kvinner her, men de hadde alle tatt ferie da Medier24 var på besøk.

Etter ett år har «nye Minerva» passert 3000 abonnenter. Det viser at det finnes en framtid for denne forretningsmodellen, mener redaktøren

– Jeg er også stolt over at vi en tid hvor mange land og mange medier opplever politisk polarisering, har klart å forbli en avis med et bredt borgerlig utgangspunkt, sier Nils August Andresen.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

For ett år siden gikk startskuddet for «høyresidas dagsavis».

I sommer hadde Minerva passert 2500 abonnenter, og nå er tallet over 3000, melder nettavisen selv.

Dette etter en dobling i antall årsverk, ny «metermodell» med betalingsmur og større grad av egenproduserte nyheter. Og fra 700 abonnenter på et papirtidsskrift, skulle dette mangedobles - for så å kunne søke pressestøtte når dette året er omme.

Nils August Andresen har vært redaktør for Minerva siden 2009. I fjor høst tok han og redaksjonen et stort steg fram, og siden har det gått fort.

– Da vi startet opp for ett år siden, var det et skritt ut i det ukjente, sier ansvarlig redaktør Nils August Andresen til egen avis.

Og det ukjente har gitt nær en firedobling i antall abonnenter:

– Vi har fått omtrent 2000 nye abonnenter, samtidig som vi når et stort antall lesere gjennom metermodellen, der alle får tilgang til noen artikler. Og jeg synes vi har fått veldig mye ut av bittesmå ressurser i avissammenheng. Det viser at det finnes en fremtid for denne forretningsmodellen.

– Jeg er også stolt over at vi en tid hvor mange land og mange medier opplever politisk polarisering, har klart å forbli en avis med et bredt borgerlig utgangspunkt, sier han.

 

Powered by Labrador CMS