Oslo, 1992: Michael Jackson spiller på Valle Hovin. Foto: Terje Bendiksby / SCANPIXBendiksby, Terje
NRKs musikksjef: – Vi har aldri spilt artisters musikk basert på deres livsførsel
– Det vil bli for vanskelig å praktisere, men vi må ta hensyn til hvilke følelser og assosiasjoner som vekkes hos publikum, sier musikksjef i NRK, Knut Henrik Ytre-Arne.
Musikksjef i NRK, Knut Henrik Ytre-Arne, forteller at avgjørelsen er knyttet til hvilke følelser den ferske dokumentaren kan vekke hos lytterne.
– De som har sett dokumentaren sier at det er et veldig sterkt vitnesbyrd, som vekker mange følelser. Det vil være en vurdering for oss når vi spiller musikk. Vi må ta hensyn til de følelsene som kan vekkes etter en slik dokumentar, sier han til Medier24.
NRK har kjøpt rettighetene til å vise dokumentaren i Norge, og den sendes lineært på NRK søndag 10. mars. I tillegg blir den tilgjengelig i nettspilleren deres.
Jackson-familien har tatt avstand fra anklagene som kommer fram i filmen.
– Omdiskutert valg
– Har dere gjort lignende tidligere?
– Denne saken er jo spesiell, men det hender at vi tar lignende avgjørelser. Etter at det var brann i et diskotek i Göteborg, bestemte vi oss for å ikke spille «Disco Inferno» på en stund, sier han.
Ifølge VG omkom 60 personer etter brannen på diskotektet i 1998.
På spørsmål om de har fått noe kritikk knyttet til avgjørelsen, svarer Ytre-Arne at det ikke har gått upåaktet hen.
– Det er klart at dette er et omdiskutert valg. Enkelte kan kanskje tenke at dette er en «boikott». Det er det ikke. Det kan gå lang tid mellom hver gang vi spiller artister som ikke har gitt ut ny musikk på lenge. Det er også andre som reagerer på at vi spiller musikken til andre som er beskyld for, eller dømt for, overgrep. Her tar vi en vurdering i hvert enkelt tilfelle, sier han og fortsetter:
– Vi har aldri spilt artisters musikk basert på deres livsførsel. Det vil bli for vanskelig å praktisere, men vi må ta hensyn til hvilke følelser og assosiasjoner som vekkes hos publikum med en slik sak.
Ikke grunnlag for ny praksis
– Er dette grunnlaget for en ny presedens i NRK?
– Nei. Det som er presedensen er vi løpende vurderer all musikken som blir spilt hos oss, opp mot hva som skjer i samfunnet for øvrig og hvilken musikk som er mest relevant, sier Ytre-Arne.
Når det kommer til diskusjonen om hvorvidt det er prinsipielt riktig å skille kunst og kunstner, forteller Ytre-Arne at dette ikke er det de har vektlagt tyngst i denne sammenhengen.
– Det er jo en diskusjon, hvor det finnes mange ulike standpunkter. Akkurat nå handler dette om følelsene disse filmene kan vekke hos folk, sier han.
Tre grunner til at NRK mener det er rett å vise filmen
Etikkredaktør i NRK, Per Arne Kalbakk, sier at det har vært en etisk krevende prosess i forkant av at de har kjøpt rettighetene til dokumentaren. Han mener de har landet på en løsning som gjør at det er innenfor presseetikken å sende den på NRK.
– Det er tre hovedgrunner til at vi mener at det er rett å vise denne filmen. For det første er dette forhold som har vært omtalt tidligere, hvor det er to menn som har fortalt historiene sine før. Dette er ikke helt nye påstander, som Jackson aldri fikk muligheten til å kommentere da han var i live, sier Kalbakk.
De to mennene som forteller historien sin i dokumentaren er James Safechuck og Wade Robson. De er begge i trettiårene, og forteller sterke historier med grove påstander om at Michael Jackson misbrukte dem seksuelt da de var barn.
Kalbakk understreker at filmskaperne har innhentet tidligere tilsvar fra både Jackson og hans advokat.
– Det er med uttalelser fra Jackson selv, og fra advokaten hans, fra da saken gikk i retten, sier han og fortsetter:
– Det kommer klart fram i filmen at Jackson ble frikjent, og at de to hovedpersonene ikke har nådd fram med sine søksmål mot Jackson-familien. Så er likevel et grunnleggende prinsipp i vår presseetikk at vi skal innhente nye kommentarer, også når gamle anklager gjentas, ikke minst når det kommer en så omfattende og grundig film, sier Kalbakk.
Han forteller at NRK gjør grep som skal gjøre at visningen av filmen er i tråd med presseetikken. Blant annet legger de på flere tekstplakater, som skal inneholde skriftlig tilsvar fra Jackson-familien. Kalbakk tror det blir snakk om fire tekstplakater, som blir med både når de to delene vises lineært og i nettspilleren.
– Filmen, slik den kom til oss, er ikke i tråd med Vær varsom-plakaten. Vi har opplevd at innkjøpte, utenlandske dokumentarer har blitt klaget inn tidligere. Vi kommer derfor til å legge inn flere tekstplakater, og sørge for at vi får med en bred og tydelig samtidig imøtegåelse, slik at vi er i tråd med norsk presseetikk, sier han.
– En verdensartist i en voldsom maktposisjon
Michael Jackson ble ikke dømt i retten for sakene de to mennene nå står fram med.
– Det er også selvfølgelig også en del av historien. Så er det også en del av historien at flere andre tilsvarende trusler om søksmål ble løst med forlik, og at folk fikk ukjente beløp for å trekke saken. Det er også et faktum at det var unge gutter/barn som bodde i Neverland med Michael Jackson, som har signert taushetsavtaler, sier Kalbakk og legger til:
– Det er ikke den normale måten for voksne menn og unge gutter å omgås. Dette var en verdensartist i en voldsom maktposisjon, og vi mener at bare det som er ubestridte faktum – at det bodde unge gutter hos Michael Jackson, og i senga til Michael Jackson, i mange år – fortjener offentlig debatt, har klar offentlig interesse og er viktig at blir belyst, sier Kalbakk.
– Jeg forstår NRK sin avgjørelse
Mangeårig musikk-kritiker Sandeep Singh sier til Medier24 at han forstår avgjørelsen NRK har tatt. Han er mangeårig Jackson-fan og forteller at han har gruet seg til at dokumentaren blir tilgjengelig for alle.
– «Bad» var en av de første platene jeg eide, og jeg tror et av de første ordene jeg sa. Han har forma hva jeg ser på som god musikk og dårlig musikk, så jeg har grua meg til dette i et par måneder nå. Men vi har sluttet å spille Michael Jackson hjemme, sier han til Medier24.
Han forteller at han verken har sett dokumentaren, eller på noen måte har mulighet til å avgjøre noe skyldspørsmål rundt om anklagene er sanne. Han støtter likevel avgjørelsen som NRK har tatt. Han er i dag tilknyttet NRK, selv om han tidligere har jobbet i blant annet VG.
– Jeg forstår NRK sin avgjørelse, sier Singh og legger til at han mener at ingen har lyst til å spille barneovergriperes musikk.
Han fortsetter:
– Det er en vanskelig avgjørelse, siden hans musikk er en naturlig del av spillelister på mange radiokanaler. Han er musikkens svar på Coca-Cola eller McDonald's. Dette er en måte å ta disse anklagene på alvor, sier han.
Singh mener det i svært mange tilfeller er viktig å skille mellom kunst og kunstner, men at det også her finnes en grense.
– Det er et skille. Man skal, i veldig mange tilfeller, separere kunstneren fra kunsten. Men det finnes en grense, og reaksjonen er alltid avhengig av alvorligheten i hva artisten har gjort. Den grensa er tråkket over når det kommer til overgrep mot barn. Der føler jeg det er nulltoleranse, sier han og fortsetter:
– Siden «alle» har et så tett forhold til musikken hans, så har det kanskje vært enklere å forsvare han kontra andre folk som har blitt anklaget for det samme. Det er nok en selvransakelsesprosess for mange av oss her. Og det blir vanskeligere å forsvare Michael Jackson, spesielt etter #metoo, hvor mange har blitt flinkere til å se ting fra ofrenes side, sier han.