Administrerende direktør Randi S. Øgrey i MBL, adm. dir Per Brikt Olsen i Fagpressen, leder Hege Iren Frantzen i Norsk Journalistlag og leder Arne Jensen i Norsk Redaktørforening. Bildet er fra et møte i en annen anledning tidligere i høst.Erik Waatland
Hvor stort er omfanget av seksuell trakassering i mediene? Nå har organisasjonene sendt ut den store undersøkelsen
Norsk Journalistlag, Mediebedriftenes Landsforening, Norsk Redaktørforening, Fagpressen og Landslaget for lokalaviser står bak en omfattende felles kartlegging.
I kjølvannet av den store #MeToo-kampanjen i høst varslet flere medieorganisasjoner for noen uker siden en omfattende, felles kartlegging for å finne omfanget av seksuell trakassering i bransjen.
Tirsdag formiddag begynte e-poster med spørreskjemaer å rulle ut til ansatte og ledere i norske mediebedrifter.
Undersøkelsen gjennomføres gjennom et nettbasert skjema som besvares helt anonymt. Norsk Redaktørforening understreker i sin omtale av undersøkelsen at det selvsagt er frivillig, men at man oppfordrer flest mulig til å besvare den:
Undersøkelsen er utarbeidet av bransjeorganisasjonene, i samarbeid med Statens Arbeidsmiljøinstitutt, Arbeidsforskningsinstituttet og Universitetet i Bergen, og etter råd fra Datatilsynet for å ivareta den enkeltes personvern.
Ifølge NR er det første gang en så omfattende undersøkelse gjennomføres. Målet er å kartlegge omfanget, for å bedre kunne sette i verk tiltak, heter det:
- Hensikten med undersøkelsen er å kartlegge omfanget av seksuell trakassering og seksuelle overgrep i norsk mediebransje. Det er ikke tidligere gjennomført en så omfattende og bred undersøkelse om disse temaene. Ved å kartlegge omfanget av seksuell trakassering og seksuelle overgrep, vil vi også kunne sette inn tiltak og gjøre ledere og medarbeidere bedre i stand til å forebygge og håndtere tilfeller av seksuell trakassering i mediehusene. Målet er at ingen medarbeidere i norske mediebedrifter skal utsettes for trakassering og overgrep.