Organisasjons- og kommunikasjonsdirektør Sarah C. Willand i TV 2 under debatt om #Metoo i Oslo 14.11.2017.

– Jeg blir også kvalm av historiene om seksuell trakassering, sier TV 2-topp Sarah Willand. Erkjenner at kanalen reagerte for sent

Mediebransjen tok et oppgjør med seg selv under en debatt om #MeToo i kveld. Slik skal mediehusene jobbe for å få bukt med seksuell trakassering.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Onsdag inviterte Medier24, Oslo Journalistklubb og Oslo Media House til debatt om #MeToo og seksuell trakassering i mediebransjen. Der ble TV 2s organisasjons- og kommunikasjonsdirektør Sarah Willand stilt til veggs om de siste dagers historier om «ukultur» i kanalen.

I helgen og i dag ble det kjent at det var flere hendelser i TV 2 som har fått konsekvenser.

– Har du noe svar på hvordan den kulturen har kunnet leve så lenge uten at noen har tatt ansvar?, spurte debattleder Elin Ludvigsen.

– Det prøver vi å bruke anledningen nå til å grave dypere i nå. Det er viktig å si om de sakene vi kjenner her, så fikk det konsekvenser, men i ett av de tilfellene tok det alt for lang tid. Jeg friskmelder på ingen måte TV 2, men jeg tror og håper at vi har en helt annen kultur i TV 2 i 2017 enn den perioden disse episodene fant sted, sa hun og fortsatte:

– Jeg og vi i ledelsen ønsker ikke de episodene. Jeg blir like kvalm som andre når jeg hører om dette. Det er totalt uakseptabelt, som Alexander Schau viser til i Twitter-meldingene sine. Vi må få ting ut i lyset og håndtere det. Er det drittsaker her, så skal vi ta de, sa hun.

Fra debatten #MeToo på Brygg i Oslo. Fra venstre: NJ-leder Hege Iren Frantzen, kommentator Anki Gerhardsen, kulturredaktør Sarah Sørheim i Aftenposten, sjefredaktør Espen Egil Hansen i Aftenposten, sjefredaktør Gard Steiro i VG og kommunikasjonsdirektør Sarah Willand i TV 2.

 Willand erkjente at de ikke tok tak raskt nok i en konkret sak:

– Det tok for lang tid fra det ble varslet om kritiske forhold til at vedkommende ble avskjediget.

Se opptak fra debatten:

#MeToo i mediebransjen - følg debatten live her

#MeToo i mediebransjen - Medier24, Oslo Journalistklubb og Oslo Media House inviterte til diskusjon tirsdag kveld. Se hele debatten her:

Posted by Medier24 on 14. november 2017

TV 2 har endret rutiner

Willand forteller at selskapet i lys av de siste dagers saker, har endret varslingsrutinene:

– Vi har rutiner på varsling, men hvis det er tillit som hindrer folk fra å varsle, så har vi laget en e-postadresse som går til HR og juridisk avdeling i TV 2, for å møte dette.

Under debatten sa organisasjonsdirektøren at temaet seksuell trakassering ikke har hatt hatt en god nok plass på agendaen i verken toppledelse eller mellomledelse, og rutinene har heller ikke vært gode nok. Men dette handler også om kultur og holdninger:

– Det handler om vanlig folkeskikk. Jeg er opptatt av kultur vises gjennom handling og hvis det dukker opp ting nå, så skal vi ta tak i det, sa hun.

NJ ble overrasket

Leder Hege Iren Frantzen i Norsk Journalistlag sa under debatten at #MeToo-sakene har ført til endringer i bransjen, noe de merker.

– Vi ble overrasket over hvor mange mediehus som ikke hatt rutiner på dette. Vi hører om ansatte som ikke går videre med hendelser, fordi man er redd for å varsle. Så har jeg hørt om tilfeller der man har varslet og ledelsen ikke har gjort noe, sa hun.

Slik så det ut like før debatten startet.

– Må jobbe med lederne

Flere av medielederne erkjente at de kanskje ikke hatt hatt gode nok rutiner for å ta imot nye ansatte, og fortelle om hva som er greit og ikke greit i mediebedriften.

– Det har vært saker i VG og noen har vært svært alvorlige og noen har fått konsekvenser for de som gjør det, innrømte sjefredaktør Gard Steiro i VG.

Han sier at de jobber med rutinene:

– Vi må gjenta budskapet overfor ledere, men også ansatte og nye ansatte. Kommer det en sak i VG så må vi håndtere denne ordentlig, så folk opplever at det er ryddig å varsle, sa Steiro. 

Han fortalte at klubben og redaksjonsledelsen i VG har implementert en ny rutine for varsling og at det skal gjøre det enklere når noe skjer.

Schibsted-kollega Espen Egil Hansen i Aftenposten sier at de har snakket mye om dette i avisen i det siste - og at de har blitt klokere:

– Vi har lært av saker vi har hatt og vi må erkjenne at trygghet og tillit, som dette handler om, er ferskvare. Det er ikke noe vi vedtar og gjør en gang, men noe vi må jobbe med - så det blir lettere å varsle når noe skjer.

Bilder fra debatten

Bilde fra salen under debatten - stort oppmøte.
Powered by Labrador CMS