Tine Austvoll Jensens første stoppested i bransjen var kabel-TV. Det fins fortsatt - men nå jakter Discovery og alle andre både inntekter og seere fra flere strømmer.

Sjefene strømmet ut. Så tok hun over. Nå vil Tine Austvoll Jensen gi det norske folk tidenes beste OL

- Vi skal ikke bli lost in Pyeongchang, lover Discovery-sjefen. Ja, noen fuckups må være lov i jakten på framtida. Men helst ikke om tre uker.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

- Det er egentlig ganske rolig stemning. Vi har jo jobbet jevnt og trutt med dette i over to år. Og er godt i rute.

Hun snakker så vi må tro på henne, 44-åringen Tine Austvoll Jensen, hun snakker ravgalt inntil kunst, bodøværingen som nå leder Norges nest største kommersielle TV-hus.

Og som 9. februar åpner lukene til Discoverys største satsing noen gang i Norge: Vinter-OL i Pyeongchang i Sør-Korea. Det første av fire som Discovery betalte 11 millarder kroner for å kunne sende i 50 land.

Her snakker vi store penger fra et stort selskap i store land.

Men det er få land hvor akkurat vinter-OL er så viktig som lille Norge.

 

Når Johannes Høsflot Klæbo om en måneds tid spurter inn til gull på stafetten, da stopper Norge, internettkapasiteten sprenges og det er typisk norsk å være god.

Bak disse glassveggene blir det «war room» under vinter-OL i februar.

Og det skal ikke skje på NRK. Eller TV 2. Det skal skje på TVNorge. Eurosport. Og Snapchat. Tidene forandrer seg.

- Det er klart vinter-OL er viktig for Norge. Det er en nasjonal begivenhet. Og vi har sagt at vi skal levere det beste OL noen sinne. Det er selvsagt en høy ambisjon.

- Da har vi selvsagt satt oss noen mål for hva det vil si. En ting er seertall og suksesser. Men det handler om å ta idretten seriøst, samtidig som vi framstår på «vår» måte.

- Blir den måten god nok for dem som savner limericks fra Rike & Carlsen?

- Det er jeg ganske sikker på at vi skal klare. Vi får se om vi består den prøven. Men ikke bare det: Vi skal gi en helt ny generasjon sin første opplevelse av et vinter-OL. Det er også ganske flott.

- Hva er det verste som kan skje?

- Det må være at samtlige norske utøvere går ned for telling etter matforgiftning. Eller at det blir total fiasko sportslig.

- Men for dere - hvis alt går i mørkt?

- Nei, det er jeg ikke bekymret for. Vi har så gode planer. Jeg er ikke veldig bekymret for at vi skal bli «lost in Pyeongchang»!

 

OL på Discovery-måten:

Emil i OL: Slappe alpinister

Kjenner du noen som er like slappe som alpinistene våre? 😂 Se alle øvelser fra OL i februar på TVNorge og Eurosport fra 9. februar.

Posted by TVNorge on 18. januar 2018

 

MEN I FJOR VINTER og vår var Discovery kanskje en smule lost. Ikke bare fordi TV-eventyret «Lost in time» ble tidenes største flopp, ja, kanskje slått av TVNorge-serien «Dødens tjern» samme vår. En «real fuckup», som programdirektør Eivind Landsverk kalte det.

Men kanskje aller mest fordi både kapteiner og offiserer forlot skuta:

Slående nok var det på dagen ett år før OL, 9. februar 2017, at toppsjef Harald Strømme bestemte seg for å forlate. Han var uenig med de amerikanske eierne. Etter å ha brukt ni år på å gjøre pengemaskin av andungen TVNorge røk han uklar med eierne og takket for seg. Ut døra gikk også digitaldirektør Sindre Østgård.

Kom det noen utenfra? Nei, noen uker senere ble det finansdirektør Tine Austvoll Jensen som overtok.

- Hva tenkte du den dagen Harald Strømme forlot?

- Jeg skulle gjerne hatt han med videre, og satte veldig stor pris på å jobbe sammen med han.

- Men da tenkte du at det var «din tur»?

- Nei, ikke da. Det var noe som kom i en dialog over ukene som fulgte. Jeg hadde allerede en spennende jobb som finansdirektør i Norden.

- Da tilbudet kom - hvilke tanker gikk gjennom hodet ditt?

- Jeg brukte noe tid sammen med det som ville bli min leder om den strategiske retningen, om planen vi hadde lagt - som jeg selv hadde vært med på å legge. Om den fortsatt gjaldt.

LEDERDUOEN: For snart 11 måneder siden ble toppsjef Tine Austvoll Jensen og programdirektør Eivind Landsverk ble presentert som Discoverys nye lederduo.

- Det gjorde den, og det var viktig for meg. Deretter gikk jeg noen runder med min ledergruppe. Og slik ble det, sier Austvoll Jensen.

Nå er vi i den ganske formelle delen av intervjuet. Før hun likevel bryter ut:

- En slik sjanse kunne æ jo ikkje gå fra mæ!

- Var du aldri i tvil?

- Det viktige for meg var at vi skulle fortsette etter den planen som var lagt. Når det var klart, var det ingen grunn til å ikke ta jobben.

- Ja, det er en bransje i voldsom endring. Og det skjer fort. Men det er også utrolig gøy og givende.

- Men de samme betingelsene som gjorde at Harald Strømme og Sindre Østgård sluttet - det er de rammene du jobber under?

- Nå må de få lov å svare for seg. Men jeg opplever at vi følger den strategiske retningen og planen som vi alle har lagt her.

 

PLANEN FOR OL, den er lagt så godt at det nå bare gjenstår siste finpuss og «tuning» av detaljene. Det er bare dager til de første medarbeiderne begynner å reise til Sør-Korea. Over 130 i tallet. Sjefen selv skal også ned en tur, men ikke med en gang. Først skal hun holde overblikket fra Oslo. Få med seg ettermiddagssendingene fra Norge og kveldsshowet fra Sentralen i Oslo.

Denne gjengen skal sikre TV-våren for Discovery-kanalene - med både OL, fotball og underholdning.

- Så drar jeg til Pyeongchang noen dager, sier Austvoll Jensen

- En liten snartur til Sør-Korea?

- Jeg må jo få med meg litt om hvordan produksjonen fungerer. Og jeg håper å få med meg stafettene i langrenn!

- Hvor tett er du på detaljene?

- Teknikken får jeg definitivt ikke lov å røre! Jeg får vel følge med mer enn at jeg er så tett på. Sånn bortsett fra at jeg har det overordnede redaksjonelle ansvaret, selvsagt, sier hun. Som ikke bare er direktør, men også ansvarlig redaktør Tine Austvoll Jensen.

Discoverys plan for OL er også ganske overordnet. Det handler ikke bare om 16 dager med sport.

- For oss er dette kjempeviktig. Det handler selvsagt om å oppnå de overordnede målene vi har for Eurosport. Vi vil at Eurosport skal være en viktig bærer av idrett, idrett av stor nasjonal interesse.  OL vil hjelpe oss å bygge en mye sterkere posisjon. 

- Og så bruker vi selvsagt de 16 dagene som et promoteringsvindu for det TVNorge har å by på resten av våren, sier Austvoll Jensen. 

Det handler nemlig om å venne seerne til å se på TVNorge og Eurosport. Til å bruke appene, og tegne gratis prøveabonnement på strømmetjenestene.

- Alt dette er kanskje viktigere enn hvor lønnsomt dette kommer til å bli de 16 dagene?

- Alt henger sammen med alt. Vi ønsker jo selvsagt å tjene gode penger i løpet av de to ukene. Og om vi i tillegg leverer et helt fantastisk OL til det norske folk, og alle våre annonsører er fornøyde med det de har investert i, så gir det verdifulle ringvirkninger, svarer Austvoll Jensen. 

- Men blir OL lønnsomt?

- Det er en del av et større prosjekt. Og på totalen har vi store mål.

Den største delen av året er det jo ikke OL. Allerede etter 16 dager er mesterskapene over. Da skriver vi 25. februar og fortsatt 10 måneder igjen av 2018.

- Da blir det nok litt tomt! Men så går vi rett inn i Eliteserien, som starter bare 13 dager etter lekene er over. Underholdningsvåren blir spennende. Og så skal vi til Tokyo og nye olympiske leker - allerede i 2020.

 

DET VIRKER SOM hun har stålkontroll, Tine Austvoll Jensen. Det er godt gjort. For det var ikke bare Harald Strømme og Sindre Østgård som sluttet i 2017:

I løpet av året forlot også sportsdirektør Jan-Erik Aalbu, hans nestkommanderende og OL-prosjektleder Mads Yngve Storvik. I fjor høst forlot Kjersti Kongtorp Skrolsvik stillingen som direktør for programplanlegging, og Bjørn Solvang ga seg som kommersiell direktør.

- Dere har mistet mange på kort tid. Er det for mange?

- Det har jeg ikke reflektert så mye over. Dette er over noe tid, og jeg tenker at det heller ikke er unaturlig med noen endringer etter et lederskifte, sier toppsjefen.

- Ja, det er alltid kjedelig når flinke folk slutter. Men for meg har det ikke vært dramatisk. Vi hadde en sterk ledergruppe tidligere - og vi har en veldig sterk ledergruppe i dag.

 

- Du har din ledergruppe, og så har du noen amerikanere over deg. Hvor vanskelig er det å forklare dem hva som må til for å lykkes som TV-kanal i et lite land som Norge?

VETERAN: Det blåser på toppen, men mange andre har vært lenge i TVNorge-systemet. Bente Engebretsen har vært mange år i selskapet, og er i dag en av Tine Austvoll Jensens nærmeste medarbeidere.

- Jeg tenker ikke på det som om jeg har noen «amerikanere over meg». Discovery er til stede i 220 markeder, og Norge er en viktig del av dette. Vi er en del av en internasjonal matrise, og det ser jeg først og fremst fordeler av, sier Austvoll Jensen.

- Uten det hadde vi neppe hatt Eliteserien, og i hvert fall ikke OL. Vi kan dra fordeler på tvers i mange land. Samtidig fortsetter vi å øke investeringene i egenproduksjon - fordi det er nettopp det vi skal og må være god på.

- Men hender det du må si fra på nordnorsk til dem?

- De forstår i hvert fall at jeg kan være ganske direkte, når det trengs!

- Hva sier du når du skal samle A-laget av norske stjerner på et blodig julehotell for å drepe dem? Skjønner amerikanerne hva det handler om?

- Haha, vi har faktisk tekstet en del av dem på engelsk. Og vist dem rundt til god latter!

- Og det viktigste vi kan gjøre er å ikke slippe av syne den gode historien. Det er der vi skal være, det er de vi må finne.

- Nå er jo alle døde. Får vi se mer til Blodfjell?

- Vi får se! Alle er ikke borte... Et par av dem lever jo. Og folk kan stå opp fra de døde, også!

Den nevnte «Jul i blodfjell» ble nettopp en slik historie. 6-700.000 seere fikk med seg den smått morbide adventskalenderen i ekte TVNorge-stil. Flertallet fortsatt på vanlig TV, men også mange på strømming.

Det sørget for en solid opptur på vei ut av et tøft 2017.

- I høst gikk vi fra veldig fokus på abonnementstjenesten vår til reklamefinansiert strømming, såkalt «AVOD». Og vi viste at om vi har riktig innhold, så kan vi samle folk foran den store skjermen. Vi kunne gå ut av året med en skikkelig snakkis - det var godt!

TV-markedet i Norge er langt framme på strømming. Men de norske tjenestene er små, de er mange - og de ligger langt bak Netflix.

- Hvor lenge kommer vi til å ha både Eurosport, Dplay, TV 2 Sumo, Viaplay, Viafree...kan alle overleve?

- Det tror jeg ikke vi kan si i dag. Jeg tenker at - i en periode så er det slik nå. Men i løpet av tre, fem eller åtte år, så vil kundene forvente at dette blir lettere. Så vet vi heller ikke hva Apple eller Google vil levere av overbygninger eller andre TV-løsninger. 

- Uansett er det brukerne som bestemmer. Alt tyder på at de vil ha norsk innhold. Vi kan ikke lage The Crown og Stranger Things, men vi må lage noe annet. 

 

TINE AUSTVOLL JENSEN overtok etter en TV-sjef som hadde bygd sin egen karakter inn i virkelighetsdramaet norsk mediebransje og samfunnsliv, med friske utspill, kaffekopper og andre diskusjoner. Den 44 år unge og minst like friske nordlendingen var klar på at hun måtte finne sin stil:

- Jeg er meg, Harald er seg. Jeg må være trygg på hva jeg gjør og gjøre det på min måte. Og så hadde jeg jobbet så lenge sammen med han at jeg visste godt hva han etterlot seg.

TV-toppmøtet 2017 på Nordiske Mediedager, fra venstre: Tine Austvoll Jensen (Discovery), Thor Gjermund Eriksen (NRK), Olav Sandnes (TV 2), Gard Steiro (VG) og Morten Aass (MTG).

Da hun begynte i jobben ble det, som det gjerne blir, fokus på at hun var kvinne. Austvoll Jensen ble Norges første kvinnelige TV-sjef.

Og det fokuset skjønte hun ikke helt.

- Det overrasket meg veldig. I etterpåklokskapens lys kan jeg kanskje si at det ikke burde overraske meg, og nå har jeg blitt vant til det.

- Men jeg hadde forberedt meg på mye annet, på å snakke om hvorfor jeg tar denne jobben, hva jeg kan. Og så ble tema stort sett at jeg var kvinne. Det var ikke noe spesielt for meg. I Discovery er det mange kvinner som er toppsjefer. Kanskje har vi kommet kortere i norsk mediebransje.

- Ja, du skjønte spørsmålet da du kom på scena under TV-toppmøtet på Nordiske Mediedager i fjor vår - som eneste kvinne?

- Ja, det kan du si. Da ble det veldig tydelig. Og når det først er slik, så syntes jeg jo det var kult å være den første. Så kommer det forhåpentligvis mange etter meg!

 

Dette sa de to ferske TV-sjefene Tine Austvoll Jensen og Morten Aass til Medier24 etter «toppmøtet» i Bergen våren 2017:

 

Noe annet som overrasket Tine Austvoll Jensen var at mange var overasket over henne. Før 9. februar 2017 finner vi for eksempel én sak om Tine Austvoll Jensen på Medier24 - da hun i juni 2015 gikk fra Schibsted og daværende ny jobb i Discovery.

- Nå har jeg vært mye utenlands, og kanskje ikke vært så synlig. Men kanskje har ikke pressen kikket så mye på hvem som står rett bak de som har frontet mediehusene de siste åra. For da ville man også sett mange flere kvinner.

- Et lite stikk til oss og våre kolleger?

- Hvis man ser litt bak, så blir man ikke så overrasket over hvem de neste kvinnelige sjefene blir. Man bør vite hvem de er allerede.

 

HUN ER IKKE så opptatt av hun selv er kvinne. Men Tine Austvoll Jensen er opptatt av kvinnelige ledere. Eller mangfold, som hun selv bruker:

- Jeg tror at norsk næringsliv og mediebransjen har en lang vei å gå, fremdeles. Og det handler om mange flere ting enn kjønn; kulturell bakgrunn, utdannelse, erfaring og mangfold som sådan. Der tror jeg vi har en lang vei å gå fremdeles.

- Det er norske TV-selskaper og mediekonsern som har ingen eller nesten ingen kvinner i øverste ledergruppe. Hva tenker du om det?

- Nå er det flere som har kvinner også, og så blir det nok mest fokus på de som ikke har klart det. Men her mener jeg vi burde bare snakke om #NoExcuse. Nå er jeg kanskje naiv, men jeg tror på at hvis du først bestemmer deg for å se dette, og står for at mangfold er viktig, så får du det til. Da trenger du ikke masse KPI-er og programmer for å lykkes.

Austvoll Jensen har også vært aktiv i debatten rundt #MeToo. Discovery har her sluppet unna den skarpeste oppmerksomheten, men Austvoll Jensen har vært tydelig på at seksuell trakassering er uakseptabelt. 

I TV-bransjen har #MeToo handlet mest om TV 2, og især sportsredaksjonen. Samtidig som Discovery det siste året har bygget opp sin sportssatsing.

- Hvor bevisst har dere vært kultur, holdninger og trakassering i denne fasen?

- Vi er opptatt av å bygge videre på den gode kulturen jeg mener vi har. Og så er det ingen tvil om at #MeToo har vært en stor øyeåpner for oss alle sammen.

- For min del trodde jeg vi var kommet lengre enn dette. Omfanget av det har overrasket meg. Jeg håper og tror at det er et skille, før og etter #MeToo.

- Du har vært i bransjen lenge. Har det vært utfordrende?

- Nei, det kan jeg ikke si. Selvsagt har jeg hatt opplevelser hvor du som eneste kvinne er i et rom med mange menn, og blir overkjørt med lette hersketeknikker. Men det er ingen som har hindret meg.

- Hvis jeg har møtt en vegg, har jeg bare funnet en annen vei rundt. Det er kanskje noe av det nordnorske? Hvis jeg vil få til dette, så skal ikke noe stoppe meg!

 

DET ER LITE som har stoppet Tine Austvoll Jensen i hennes karriere. Og for å ta begynnelsen, nå som vi nærmer oss slutten: Hun har en solid utdannelse innenfor økonomi, markedsføring og business. Karrieren startet med kabel-TV hos Telenor, før hun havnet hos Viasat og senere MTG. Det har vært mye TV, teknologi, produkt og litt finans.

Nordlendingen har fartet mye ut, for både studier og jobb i Asia. Hun tok en MBA i Singapore og fikk senere jobb  for Schibsted. En periode bodde hun i Dubai (!) og jobbet i Barcelona. Med mellomlandinger i Oslo. Da ble kontrastene tydelig. 

- En gang kom jeg rett fra Bangkok til Oslo, og hoppet av bussen i byen. Det var kaldt og mørkt. Jeg kom fra en by hvor alle snakker med hverandre mens de venter på grønt lys, for det kan ta tid! Her stod vi introverte nordmenn med hendene i lomma, frøys og så i bakken...

- Ble det stille, kaldt og kjedelig å komme hjem for noen år siden?

- Nei, så lenge man kan reise litt og se verden i blant, synes jeg Norge fortsatt er verdens beste land å bo i. Og vi er veldig priviligerte. Det ser vi ekstra tydelig når vi er ute, sier Austvoll Jensen.

Å være toppsjef i et norsk TV-selskap er en priviligert posisjon. Men det er også utfordrende:

Det har ikke manglet på utfordringer, overskrifter og saker om hvor dårlig det går med TV-bransje.

 

Så langt er det likevel ikke noe som har tatt motet fra Discovery-sjefen.

- Nå er det en gang slik at tiden vi bruker på levende bilder, den øker. Den gode historien, ønsket om å se den, forsvinner ikke. Samtidig: Ja, bransjen er i en enorm endring, og farta vil bare øke.

- Vi er ikke i mål?

- Nei, vi er et eller annet sted på veien. Men det å samles rundt skjermen går ikke av moten. TV-en har fått mange nye babyer, og vi vil finne ut av hvilke kort vi skal satse på. Så får vi som bransje være forberedt på at det blir noen år med omstilling. Akkurat som avisbransjen har vært gjennom.

- Dere må lage enda bedre historier. Til mindre penger enn før?

- Det hadde jo vært hyggelig. Men nå koster det å lage godt innhold. Det er derfor vi investerer stadig mer i norsk innholdsproduksjon - og Discovery i Norge er et lønnsomt selskap.

- Men det blir vanskeligere hvis det blir helt umulig å sende bettingreklame?

Discovery-sjefen tenker seg for første gang veldig om, og blir en smule formell:

- Vi følger den utviklingen som er, og forholder oss til det regelverket som gjelder for kanalene vi sender. Så får vi eventuelt tilpasse oss til endringer.

- Men dette er viktige inntekter?

- Det er det. Som mange andre inntekter er det!

 

OM TRE UKER pluss 16 dager. Da er OL over for denne gang. Det kan bli et lite antiklimaks.

- Jeg håper at jeg da tenker...fy faen, hvor kult dette var!

- Selvsagt har vi fått mange gull, solide seertall, og så videre. Men ikke minst er det et viktig mål hvordan den norske befolkningen har opplevd OL, sier Tine Austvoll Jensen.

- 2018 er såvidt i gang, og Pyeongchang er bare starten. Hva vil du bli målt på i år?

- Det handler om å klare å manøvrere i de endringene som er i bransjen. Klarer vi det, så kommer resultatene.

- Vi skal levere det beste OL noen gang. Vi skal fortsette å levere på Eliteserien. Og vi har høyere mål enn noen gang på underholdningssiden. I tillegg skal vi styrke vår digitale posisjon, sier TV-sjefen.

Dette målet er langsiktig, understreker hun. Driftsresultatet 1. kvartal 2018 er ikke alene det avgjørende.

Men noe pauseår får hun heller ikke:

- Vi ligger på børs, og kan ikke levere noe nullresultat. Målet er å jobbe i den «doble horisonten». Vi skal være en viktig aktør også i framtida, samtidig som vi hele veien må være sunn og lønnsom. Det er nettopp det som er utfordringen som leder her.

- Og jo mer lønnsom du er, desto friere står du til å lage dyre og morsomme TV-serier?

- Forhåpentligvis. Men det har vi allerede gode rammer til, gjentar hun.

 

44 ÅR UNG ble hun toppsjef i Discovery. Hun er ikke bare den eneste kvinnelige blant de norske TV-sjefene, men også den yngste, et par år yngre enn Olav Sandnes i TV 2.

Hvordan kommer man dit?

Hvilke råd har Tine Austvoll Jensen til hun 25-åringen som har lyst til å være på samme sted om 15 år?

- Du kan i hvert fall ikke bestemme deg på forhånd for at det er det du skal bli. Men du må holde på med det du syns er kult. Det er ingenting som kommer gratis, du må være villig til å jobbe hardt.

- Så tror jeg på å ta utradisjonelle valg, tørre å gå litt på trynet. Ikke bare gjør det alle andre gjør. Og ikke minst: Stikk gjerne noen år utenlands! Det har jeg tro på, sier hun.

- Du har vært i denne jobben i ett år nå. Hvilket perspektiv har du?

- Nei, det tenker jeg faktisk ikke på. Så lenge jeg gjør en forskjell og har det gøy, så jobber jeg her og det er bra.

- Og den dagen jeg ikke lenger synes det, så er det ikke slik lenger. Da gjør jeg noe annet. Så enkelt er det!

 

-

PS! Dette intervjuet er som vi kan se stort sett uten spørsmål om hvordan Tine Austvoll Jensen kombinerer toppjobb med familieliv, for som hun sier: Det er selvsagt ikke noe problem!

- Finn en mann som deler på 50/50, aksepter at nabolaget tror han gjør 90 prosent, og aksepter at hunden aldri blir veldressert eller trimmet nok, sier hun. Så hjelper det med au pair og vaskehjelp.

- Og jeg ser barna mine minst like mye som de som jobber mindre enn meg, sier den engasjerte toppsjefen.

Som nabo til det mye omtalte CC Vest kan hun forøvrig bekrefte at det er et nyttig senter i en travel hverdag, men at det på dagtid er mest pensjonister som drikker kaffe på bakeriet.

-

Powered by Labrador CMS