TV 2 med to varselsaker i år - Schibsted har kun én: – Vi er på et bedre sted nå enn for tre år siden

TV 2 har fått to varsel og Schibsted har fått ett i hele organisasjonen: – Det er ikke et prosjekt som kan ferdigstilles, sier Sarah Willand.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

I 2017 traff metoo-bølgen norske redaksjoner og avslørte en ukultur innad i bransjen. 

Siden den gang har norske mediehus gjort flere rutineendringer for å få bukt med ukulturen.

Medier24 undersøker nå hvor mange varslersaker som har kommet frem i 2020 i de største mediehusene i landet.

To varsel så langt i 2020

TV 2s organisasjons- og kommunikasjonsdirektør Sarah Willand bekrefter ovenfor Medier24 at mediehuset har fått to varsel om kritikkverdig oppførsel så langt i 2020.

Hun forteller at begge varslene har blitt håndtert i tråd med varslingsrutinene som ble skjerpet etter 2017.

Willand påpeker at TV 2 har håndtert veldig få varslersaker etter det store oppgjøret med ukulturen i 2017 og 2018.

– Jeg håper tror at det skyldes at vi sa fra veldig tidlig på det tidspunktet om hva som var uakseptabel oppførsel. Samtidig så senket vi helt bevisst terskelen om å melde fra om trakassering. Alle i TV 2 har krav på et trygt arbeidsmiljø, sier Willand til Medier24.

Willand forteller at de fortsetter å jobbe langsiktig for å opprettholde et trygt arbeidsmiljø.

– Det er viktig at vi aldri tenker at vi er i mål med et slikt arbeid. Holdninger og kultur er et kontinuerlig arbeid som må ha kontinuerlig fokus. Det er ikke et prosjekt som kan ferdigstilles, sier Willand og fortsetter:

TV 2s organisasjons- og kommunikasjonsdirektør Sarah Willand under debatt om #metoo i Oslo.

– Jeg opplever at vi er på godt sted i TV 2. Vi har tatt et realt tak i dette, og ledelsen, medarbeidere og klubbene har gjort det sammen. Jeg mener at vi er på et bedre sted nå enn vi var for tre år siden.

Har fått bukt med ukulturen

Klubbleder i TV 2, Henrikke Helland, roser ledelsen for hvordan de har håndtert tiden etter oppgjøret.

Hun beskriver et 2017 hvor klubben var i konfliktmodus med ledelsen grunnet flytting og nedbemanning. Men så kom metoo-bølgen.

– Da måtte vi bare snu oss på hælen og samarbeide. Det gjorde vi utrolig godt. Vi fikk en ledelse som anerkjente at vi måtte rive av plasteret på en litt brutal måte. Man tok det oppgjøret ganske grundig i TV 2, sier Helland til Medier24.

Også hun er klar på at det er blitt en lav terskel for å melde om avvik eller oppførsel som er uønsket.

– Man har ansvarliggjort ledere og lært dem opptil å motta et varsel. Det er en utrolig viktig del av prosessen å kunne motta det på en god og profesjonell måte. Det er veldig viktig for klubben at dette ikke er et prosjekt, men må vedlikeholdes, sier Helland og legger til:

– Det er ikke noe man lærer på kurs.

Klubbleder i TV 2, Henrikke Helland.

– Har man fått bukt med mye av ukulturen som fantes i TV 2 i 2017?

– Ja! Det er fordi at vi ønsket å ta et oppgjør med det. Vi innførte de retningslinjene og de rammene for å håndtere dette på en måte som virket.

Fortsatt et viktig tema i Schibsted

Camilla Kim Kielland, kommunikasjonsdirektør i Schibsted News Media, forteller at de har ingen varslingssaker i 2020 i mediehusene, men én varslingssak i ett av deres fellesfunksjoner.

Varslersaken ble håndtert i henhold til deres retningslinjer.

Kielland sier det er positivt at tallet er så lavt, samtidig mener hun det er naturlig å spekulere i om tallet hadde vært noe høyere dersom alle hadde vært på kontoret i større grad i 2020.

– Men dette kan jo vitne om at de rutiner, retningslinjer og den oppmerksomheten tematikken med rette fikk også hos oss, i lys av metoo, har hatt en positiv effekt på kultur og bevisstgjøring i vår organisasjon, sier Kielland til Medier24 og fortsetter:

– Dette er fortsatt et viktig tema, og det er viktig at ansatte kjenner rutinene for å varsle – og at de er trygge på at de blir hørt og tatt på alvor, dersom de har en sak å melde om. 

Powered by Labrador CMS