Jane Throndsen og Espen Fiveland misbrukes i falske annonser på Facebook.

Metas Norden-sjef om falske annonser: – Jobber med løsninger for å fjerne de

Under Folkemøtet i Danmark snakket Meta politiske leder i Norden om hva det vil si at de største mediehusene hater de. 

Publisert

Under det danske Folkemødet stilte Metas politiske leder for Norden, Martin Ruby, til debatt om falske annonser på Facebook. Det skriver Mediawatch.

Folkemødet er Danmarks svar på Arendalsuka, og arrangeres i Allinge på Bornholm hver juni.

Falske annonser har vært et stort tema det siste halve året, både i Norge og Danmark. DR og TV 2 har anmeldt Meta til politiet på grunn av annonsene. Noe av kritikken mot Meta har vært at de er umulig å få tak i, og ikke kommenterer.

På Folkemøtet forklarte Ruby at han ble nektet å kommentere saken, på grunn av anmeldelsene.

– Våre advokater sier at det er slutt å løpe rundt for intervjuer om det. Det betyr at vi har klappet som en østers av det – og det har heller ikke tjent oss godt, tror jeg, sa Martin Ruby under debatten.

Ruby sier også at noen typer innhold er lettere å fjerne enn andre, og at de jobber med løsninger å få fjernet det.

Meta har av flere blitt kritisert for å tjene penger på disse annonsene, og at de derfor ikke fjerner dem. Det benekter Ruby.

– Verdien av disse annonsene i kroner og euro er et relativt beskjedent beløp i det større bildet. Men verdien av at Danmarks Radio og TV 2 hater oss, at alle kjendiser i verden hater oss, at alle polikere står og roper på oss– verdien av det er enorm. Det ville vært verdens verste business case, sier han.

I Danmark har et knippe TV-profiler laget en video hvor de oppfordrer Meta, eierselskapet til Facebook, om å ta grep. I tillegg har danske redaktører sendt et åpent brev til selskapet. De har også gått så langt som å anmelde selskapet.

I Norge har også flere profiler blitt misbrukt.

Både Johan GoldenOle Torp, Espen Fiveland, Jane Throndsen og Christian Strand har opplevd å få falske nyheter spredt. Sistnevnte ble meldt død i flere annonser, og har anmeldt saken. 

TV 2 og NRK har tidligere uttalt at de sliter med å få bukt med de falske annonsene. 

Nettavisen, som ofte er et offer for annonsene, da det ser ut som Nettavisen-artikler, har tatt initiativ for at de rammede mediehusene i Norge skal gå sammen mot Meta.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no

Powered by Labrador CMS