– He he. Det ser veldig fint ut. Det er selvfølgelig også hyggelig å få bekreftet at det finnes folk der ute som leser kommentarene mine, sier Omdal til Medier24.
– Jeg sitter jo ikke med redaksjonen, men sitter hjemme og skriver kommentarene. Det er ofte en ensom oppgave, legger han til.
– Har opparbeidet meg et nasjonalt publikum
Omdal understreker likevel at det er et par viktige nyanser å få med.
– Alle mine kommentarer er åpne og ikke bak betalingsbur. Det er et åpenbart fortrinn for å få de til å nå ut, sier han.
– Jeg skriver også om nasjonale saker og fenomener, og har over flere år opparbeidet meg et nasjonalt publikum. Det får jeg mye drahjelp fra, sier Omdal.
Men den erfarne skribenten innrømmer likevel at hat tricket er noe overraskende.
– At jeg skulle få alle de tre mest leste sakene var overraskende, selv om jeg har sett tallene underveis. Jeg visste at innleggene hadde gode tall og fått god spredning, men jeg trodde nok at andre Aftenbladet-artikler hadde lest bedre, sier Omdal.
At debattstoff har viral kraft overrasker likevel ikke.
– Jeg er ikke overrasket over at debattstoff engasjerer. Hvis man treffer med både tema og synspunkt, så vil engasjementet - og delingen og lesingen på nett øke, sier han.
– Men jeg blir veldig ofte overrasket over hvilke saker som tar av. Ofte er det ikke de sakene jeg tror vil engasjere som gjør det, men det motsatte, innrømmer Omdal.
– Har ingen fast oppskrift
Han avviser videre at han har noen fast formel på hvordan han skal skrive en kommentar som får viral vind i seilene.
– Jeg har skrevet kommentarer i 30 år, men jeg har ingen fast oppskrift. Du må velge et tema selv og meisle ut dine egne meninger. Det er veldig farlig hvis du velger tema for å få klikk. Du må heller gå foran leserne enn etter dem, sier Omdal.
Aftenbladets digitalredaktør, Elin Stueland, skryter av Omdals skrivekraft:
– Sven Egil er aftenbladmann med skarp penn, noe som også i år har skapt et stort engasjement på våre flater, sa hun til Medier24 i romjulen.
Omdal er glad for at Aftenbladet får uttelling på bidragene hans.
– Det er viktig for avisen å få bekreftet at kommentarstoff er vesentlig. Mange aviser profilerer seg på å ha faste kommentatorer, og legger arbeid i å løfte stoffet. Det lønner seg, sier han.
– Kommentatorene blir ofte en merkevare i merkevaren. Mange leser kanskje ikke hele avisen, men de leser kommentarene fast. Derfor er det viktig for en avis å profilere sine kommentatorer, sier Omdal.
– Like tungt hver gang
– For å bruke språk fra sportsjournalistikken: Hvor mye betyr de gode resultatene fra 2019 foran «sesongen» 2020?
– He he. Jeg holder med Tottenham, så jeg vet hvor mye det kan svinge i resultatene, sier Omdal.
– Men jeg skal gjøre det samme i år som i fjor. Jeg skal prøve å gi innspill i saker jeg mener er vesentlige, og som har nasjonal betydning. Det er selvsagt inspirerende å vite at kommentarene mine engasjerer, men jeg må begynne på null hver gang. Jeg får ingen drahjelp fra tidligere suksess, sier han.
– Det handler om å starte på en ny kommentar, lese seg opp og skrive. Det er like tungt hver gang, sier Omdal.