Fra den pressehistoriske spillefilmen «The Post».

Nå kommer filmen om Washington Posts legendariske publisering av «The Pentagon Papers»

Det er snart 50 år siden den historiske hendelsen fant sted, men dagens hendelser i USA gjorde at manuset stadig måtte utvikles. - Folk kommer til å takke Trump. Og kanskje Weinstein, sier Meryl Streep.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Steven Spielbergs nye film «The Post» skildrer hvordan avisen The Washington Post publiserte hemmeligstemplede dokumenter på tross av press fra den daværende presidentadministrasjonen. 

Hovedrolleinnehaver Meryl Streep ser koblinger mellom filmens virkelighet og dagens situasjon.

Sammen med motspiller Tom Hanks har Streep kommet til London for å snakke om «The Post», Steven Spielbergs film om hvordan Washington Post i 1971 publiserte den hemmeligstemplede dokumentsamlingen «The Pentagon Papers» – og om hvordan Nixon-administrasjonen forsøkte å stoppe publiseringen.

JOURNALISTISK KULTFILM: Tom Hanks og Meryl Streep rollene som Ben Bradlee og Katharine Graham.

Med tanke på det nåværende forholdet mellom pressen og Det hvite hus, er det lett å trekke paralleller til vår tid.

– Da vi begynte å spille inn, var manuset ikke helt klart, og daglige hendelsene i USA gjorde at manuset måtte tilpasses mens vi filmet. Det utviklet seg hele tiden, jeg lærte meg ettermiddagens replikker mens vi spiste lunsj, sier Streep.

Hun tror folk en dag kommer til å takke USAs president Donald Trump:

– Det handler om at han har vist hvordan det er mulig å misbruke den høyeste makten i vårt land. Det kan hende at vi også kommer til å takke Harvey Weinstein. Selv om det har skjedd på bekostning av kvinners kropper, deres blod og lidelser, så har vi fått en bevegelse som fører verden fremover.

 

 

Takknemlig målskive

Et møte med Streep handler mye om #metoo-bevegelsen og om kvinners rettigheter.

Tom Hanks, Meryl Streep og Steven Spielberg sammen på den røde løperen foran premieren på The Post i Italia.

– Jeg tror at man stiller høyere krav til kvinner. En mann kan gjøre en stor feil, så ber han om unnskyldning og neste dag kan han gjøre det igjen. En kvinne kan ikke det, til henne stilles det høyere krav. Det kan kanskje forandre seg, men det har ikke gjort det så langt, sier hun.

– Når det gjelder #metoo-bevegelsen, er det lett å angripe oss i filmindustrien. Vi kan fremstå som lettsindige og det finnes aspekter ved bransjen som gjør det enkelt å herske med oss. Vi er takknemlige målskiver. Men nå, som en mengde andre grupper også har gått ut, så blir det en kraftfull allianse.

Når det gjelder diskusjonen om faren ved at #metoo-bevegelsen kan få en flørt til å fremstå som et overgrep, sier hun:

– Å flørte må alltid være ok. Men det kan ikke være vanskelig for en mann å forstå hva dette handler om. Dersom en heteroseksuell mann står på T-banen og noen kommer og presser reisningen sin på ham, da er det ikke å flørte.

 

– Om mulig blitt verre

«The Post» er en film med et budskap, og på spørsmål om hvor viktig det er å gjøre filmer med tyngde, svarer Streep:

– Vi har filmer med tyngde, og så har vi filmer som «Mamma Mia 2». Det var virkelig moro å lage den, og spesielt å få spille mot Cher igjen. Vi har ikke jobbet sammen siden «Silkwood» (1983).

«Mamma Mia 2: Here We Go Again» har premiere til høsten, og ifølge Meryl Streep har Stellan Skarsgård ikke forbedret sangstemmen siden første film

– Nei, den er om mulig blitt enda verre, sier hun leende.

Powered by Labrador CMS