I neste uke lanserer TV 2 tre nye strategier for mediehuset. De forventer at noen av endringene vil kunne skape debatt, og har derfor bedt om et møte med kulturminister Abid Raja før endringene offentliggjøres.
TV 2 i brev til Abid Raja: Varsler ny strategi som kan skape debatt i offentligheten
TV 2 forventer debatt når de skal gjøre større strategiendringer, men vil ikke si hva det er ennå. Kanalen avviser at det er snakk om «dramatiske endringer».
Den 19.januar lanserer TV 2 tre nye strategier for årene fremover, viser et brev fra kanalen til Kulturdepartementet som Medier24 har fått innsyn i.
Der står det:
«TV 2 kommer 19. januar til å lansere tre strategier, hvor noen av de planlagte endringene/satsningene vil være synlig ut mot forbrukerne. I sum skal strategiene gjøre oss bedre i stand til å levere som allmennkringkaster, men vi forventer at det kan bli noe debatt rundt grepene som tas. Vi mener derfor, gitt avtalen med staten, at det kan være nyttig for Statsråden å få en brief før dette slippes i offentligheten».
Førstkommende torsdag møter TV 2-sjef Olav T. Sandnes kulturminister Abid Raja, for å orientere ham om endringene som snart skal skje.
Før lansering holder TV 2 kortene tett til brystet, men kommunikasjonsdirektør Sarah Willand stiller likevel opp til intervju med Medier24 om saken.
– I brevet der dere ber om møtet med statsråden skriver dere at dere forventer at det vil bli noe debatt om grepene som tas. Hvilke grep tenker dere på da?
– Det tror jeg er formulert i tråd med at det det kommer til å bli gjort synlige endringer ut fra de nye strategiene, svarer TV 2s kommunikasjonsdirektør Sarah Willand til Medier24.
Hun er også opptatt av å formidle at det ikke er noen dramatikk i at statsråden nå orienteres.
– Hvorfor har dere bedt om dette møtet med Raja?
– Vi er jevnlig i dialog med Kulturdepartementet, og det er derfor naturlig at vi informerer dem før endringene kommer og blir synlige for publikum, sier hun og legger til:
– Vi kommer ikke med noen varslinger om eller andre dramatiske meldinger, men vi har offensive ambisjoner og planer som vil synes. Det ønsket vi å informere departementet om.
Etter at denne artikkelen ble publisert har kommunikasjonsdirektør Sarah Willand reagert på Medier24s fremstilling av saken. Les mer om dette nederst i saken.
– Flytter TV 2-merkevaren inn i 2020-årene
Endringene som gjøres skjer i mediehusets merkevare,- organisasjons- og forretningsstrategi.
Willand beskriver endringene i merkevarestrategien som de største.
– Vi har lenge jobbet med å oppdatere merkevaren, og har ikke endret oss i takt med alt annet som har skjedd uhyre fort rundt oss, sier Willand til Medier24.
Direktøren understreker viktigheten av at TV 2s merkevare er sterk og tydelig for folk, og legger samtidig til:
– Noen vil mene at vi er på overtid, og nå flytter vi TV 2-merkevaren inn i 2020-årene.
– Hva innebærer denne endringen, skal dere få ny logo eller bytte ut fargene deres?
– Det må du nok vente litt med å se. Vi har offensive ambisjoner og planer, som vi gjerne snakker masse om, også til Medier24s lesere, svarer Willand.
Først skal planene presenteres for TV 2s ansatte i neste uke.
Ønsker seg mer samarbeid
Når det gjelder kanalens nye forretningsstrategi, beskriver Willand endringene som en oppdatering, og ikke et retningsskifte.
– Dette er et taktskifte med positivt og offensivt fortegn.
Hun sier at partnerskap og samarbeid med flere aktører vil bli viktigere for TV 2 i tiden fremover.
– Norsk fotball er et eksempel på dette, der TV 2 vil samarbeide med NRK, sier Willand og understreker at de også jakter flere mulige samarbeid.
– Til forskjell fra da TV 2 sist meldte sin strategi, for fem år siden, er situasjonen en helt annen nå, og vi har et mye bedre utgangspunkt.
Willand peker også på at markedet og TV 2s konkurrenter stadig vokser og blir mer globale.
–Flere år tilbake i tid, var vi en stor aktør i et lite marked. Nå er vi en liten aktør i et stort marked. Det gjør at vi må tenke annerledes rundt det å samarbeide.
– Å være gode på å samarbeide og bygge partnerskap er et viktig konkurransefortrinn, og en kompetanse vi er nødt til å ha for å skille oss ut.
– Vil gi et sterkt og samlet TV 2
Samtidig forteller kommunikasjonsdirektør Willand at TV 2 i lengre tid har jobbet med å utarbeide en strategi for sin egen organisasjon.
I dette arbeidet har ansatte, ledere, tillitsvalgte og verneombud vært involvert.
– Stikkordene her er god styring av virksomheten, samarbeid og kompetanse. Det vil gi et sterkt og samlet TV 2, sier hun.
Omtrent to er gått siden TV 2 først ble kommersiell allmennkringkaster. På spørsmål om hvordan hun synes at avtalen har gått hittil, svarer Willand:
– Vi er selvfølgelig glade for at vi landet avtalen i 2018, og mener at vi gjennom disse årene har vist hvorfor det er viktig å ha en kommersiell allmennkringkaster.
På torsdag møter TV 2-sjef Olav T. Sandnes kulturminister Abid Q. Raja for å orientere ham om endringene.
– Hvordan synes du dialogen med departementet har vært de to siste årene?
– Vi opplever en god dialog med dem. Det har vi også hatt gjennom periodene med andre statsråder, sier Willand.
Som nevnt tidligere i denne saken ønsker Sarah Willand å kritisere Medier24s fremstilling av saken i etterkant av publisering.
I en melding til Medier24, skriver hun:
«Medier24s første tittel – som nå er endret - om større endringer, bråk og statsråden var det virkelig ikke dekning for. Som forklart allerede, det ligger ingen dramatikk i dette, vi forventer ikke bråk, og informasjonen til statsråden er ren rutine. Det vi antyder i brevet til statsråden var at ett av grepene kan skape debatt. Og selv om jeg hadde tenkt til å la det være en overraskelse, så får jeg si det nå, det blir en visuell endring. Og av erfaring kan slikt skape debatt. Sånn. Nå kan dere ta vekke den svarte bakgrunnen og rød skriften.»