Zara Cecilie Leite, @zaracecilie på TikTok.

TikTok-stjerne Sara Cecilies (17) råd til norske medier: – Skal du nå unge, er dette en bra plattform

Norske medier sliter stadig mer i kampen om de unge. Sara Cecilie Leite når daglig 200.000 unge med sine videosnutter på det nye sosiale mediet.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Sara Cecilie Leite er 17 år, går andre året på videregående skole, men har et grep rundt de unge internettbrukerne få tradisjonelle medier kan måle seg med.

I videoene sine blander hun komedie og skuespill. De enkleste snuttene lager hun på 15 minutter, mens de mest tidkrevende kan ta opp til to uker.

– Inntil jeg nådde 75.000 følgere var det bare norske følgere, fra 12 år og nedover. Nå er det litt mer spredt, og flere eldre har kommet inn. Det er imidlertid flest unge som kommenterer og er aktive, sier hun fra scenen på Kulturhuset.

Der ble hun torsdag intervjuet av medieanalytiker Nils Petter Strømmen i Kantar, i forbindelse med Kantar Medias fremleggelse av rapportene «Mediebarn 2019» (3-11 år) og «Medieungdom 2019» (12-17 år).

 

Tjener på å gå live

– Når jeg først filmer, lager jeg tre videoer på en dag, og så legger de jeg ut i løpet av uken som kommer, sier hun.

Nå er TikTok jobben hennes, sier hun, selv om det også går mye tid til både skole og teater på fritiden. I appen kan du tjene penger både ved å selge ting, inngå betalte partnerskap og å annonsere fore produkter.

Sara Cecilie Leite, @zaracecilie på TikTok.

I tillegg kan du få gaver fra følgerne dine.

– I appen tjener man på å gå live, da følgerne sender deg gaver. Du tjener på relasjonen til følgerne du har, sier hun.

– Er det lite hat der? Hvorfor, i så fall? ville Strømmen vite.

– Ja, det stemmer. Jeg vet ikke. Kanskje fordi det er en yngre målgruppe, som ofte er mildere i kommentarene. Men det er litt mer negativitet der siden de eldre kom inn.

– Jeg får imidlertid litt hatkommentarer som går inn på meg, la hun til.

I tillegg til TikTok, driver Leite med YouTube og Instagram, hvor hun har henholdsvis 2.300 og 2.200 følgere.

 

– Flaut om du bikker 30

Sara Cecilie Leite, @zaracecilie på TikTok.

Strømmen lurte på om TikTok er en plattform som norske annonsører, medier og andre bedrifter bør benytte seg av i kampen om de unge konsumentene.

– Om du skal nå ut til noen, er TikTok en bra plattform, men det kommer an på hva du skal få frem. Har du en målgruppe rundt 12 år, hadde det vært smart å enten samarbeide med ulike folk på plattformen, eller lage egne videoer for å få frem et budskap, sier Leite.

– Vil du anbefalt for eksempel sjefen i DNB å bruke TikTok?

– Nei! sier hun kontakt, til latter fra salen.

Leite legger til:

– Det finnes TikTok-ere i alle mulige aldere. Videoen fra dem som bikker 30 er imidlertid litt flaut å se på. Men noen klarer det!

 

Merking av reklame

– Hvordan går en frem dersom en ønsker å bruke TikTok som kommunikasjonsverktøy? spurte Strømmen.

– Jeg har en manager, så det er hun som hjelper meg mest. Hun kan hjelpe meg fra innsiden, siden hun jobber i TikTok, sier hun.

– Kontakten går som regel på mail, men jeg sier som regel nei. Ofte er det ting som ikke passer målgruppen min. Ofte er «approachen» litt rar, sier Leite.

Hun er også bevisst på merking av annonser, sier hun på spørsmål om hun vet hvordan reklame skal tydeliggjøres.

– Det er viktig å gjøre det tydelig at det er reklame og at en får betalt for innholdet, sier hun.

Powered by Labrador CMS