Medievaneundersøkelse:

Betalingsviljen for digitale nyheter går opp

– Befolkningen er avansert, og den eldre generasjonen har endret vanene og blitt veldig moderne, sier NRKs analysesjef Kristian Tolonen til Medier24. 

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Det var optimisme å spore under Deloitte sitt frukostseminar da de fredag morgen presenterte sin årlige medievaneundersøkelse.

Slik oppsummerte Joachim Gullaksen i Deloitte funnene overfor Medier24:

– Strømming går opp, betalingsvilje for digitale nyheter går opp, og så er forskjellen mellom generasjonene krymper. De eldre forbrukerne plukker opp vanene til de yngre.

Analysesjef i NRK, Kristian Tolonen, debatterte funnene med Discovery-sjef Tine Austvoll Jensen, Siv Juvik Tveitnes i Schibsted og Amedias Victoria C. Schultz, i en drøy halvtimes seanse etter presentasjonen. 

Han synes det er interessant å se på de ulike målgruppene.

– Befolkningen er avansert, og den eldre generasjonen har endret vanene og blitt veldig moderne. De er fragmenterte, mens yngre er veldig konsolidert rundt internettkonsum, sier han til Medier24.

Austvoll Jensen i Discovery sier følgende til Medier24:

– I det digitale landskapet er vi betydelig mer offensive enn det vi var for 1-2 år siden, men det handler om at vi har brukt tid på å knekke koden for å møte endringene som kommer. Vi har testet og lært mye.

– Etter et resultatfall på 100 millioner kroner fra 2016 til 2017, hvordan ser 2018 ut?

– Vi leverer godt, etter planen. Det er klart vi opererer i et tøft marked, hvor seertallene går ned, og det påvirker varelageret vi har å selge på annonsørsiden. Men vi er optimistiske, sier hun.

Powered by Labrador CMS