Det er store penger i å sende TV «fra utlandet» - slik at man kan selge ulovlig spillreklame.

Utenlandske spillselskap bruker nå 742 millioner kroner i året på ulovlig spillreklame til norske TV-kanaler

Markedet vokser raskt, ifølge ny rapport fra Medietilsynet.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Det er fortsatt vekst i markedet for pengespillreklame, ifølge Medietilsynet.

Reklamestatistikk viser at utenlandske spillselskap brukte i alt 742 millioner bruttokroner på reklame som ville vært ulovlig etter norsk rett dersom den hadde blitt sendt av en norsk tv-kanal.

Det utgjør 79,2 % av alle reklamekroner fra pengespill.

Medietilsynet har laget oversikten basert på statistikk innhentet fra Nielsen Media Research for perioden 1. august 2015 til 31. juli 2016.

I denne statistikken er det registrert pengespillreklame sendt av de viktigste tv-kanalene som er tilgjengelig for norske seere.

– Etter norsk regelverk kreves det en tillatelse for å markedsføre pengespill. Flere tv-kanaler som sender til Norge fra utlandet har pengespillreklame for spillselskaper det ikke er gitt tillatelse for, slik som Betsson, Unibet og Folkeautomaten, sier seniorrådgiver i Medietilsynet Linda M. Andersen

Dette gjelder primært kanalene fra Discovery og MTG, som TVNorge, TV 3 og søsterkanaler.

Og ifølge tilsynet har markedet for ulovlig pengespillreklame har økt fra 423 millioner i 2014, til 609 millioner kroner i 2015 og så til 742 millioner i 2016.

- Dette tilsvarer en total vekst på 21,8 prosent det siste året. Ettersom datagrunnlaget inneholder tre flere utenlandske spillselskap enn året før, utgjør snittveksten per spillselskap 8,3 prosent, skriver tilsynet i en pressemelding tirsdag.

 

 

Powered by Labrador CMS