Snart kan skjermen din plutselig bli delt slik at du får reklameinnslag samtidig som de lange tv-sendingene pågår. Illustrasjonsfoto.

Nå blir det lov for TV-kanalene å sende reklame på halve skjermen - samtidig som du ser på programmet ditt

Fra 1. juli kan TV-kanalene gi deg kommersielle budskap samtidig som du ser på Åsted Norge, Paradise Hotel eller 71° nord. Og det blir allerede testet under Tour de France på TV 2.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Fra 1. juli blir det tillatt å sende reklame på delt skjerm på tv, har politikerne bestemt.

Det betyr at skjermen deles når reklameinnslaget kommer, slik at reklame og programinnhold vises samtidig, opplyser Medietilsynet.

Ser du på et sykkelritt, kan du fortsette å se sendingen mens reklamen vises. Reklamedelen av skjermen skal merkes tydelig, slik at det ikke er tvil om hva som inngår i reklameblokka og hva som er den ordinære sendingen.

TV 2 har allerede solgt reklame for såkalt "split screen" under årets utgave av Tour de France. Bildet er fra TdF i 2016.

TV 2 tester det under Tour de France

Salgs- og markedsdirektør Bjørn Gunnar Rosvoll i TV 2 forteller til Medier24 at de har planer om å sette igang så fort det lar seg gjøre.

– Vi tester splitscreen under Tour de France med to reklameblokker om dagen. Det har vi allerede annonsører på plass til, sier han til Medier24.

Rosvoll forteller at de gleder seg over det nye regelverket.

Her er de nye reglene:

  • Reklame på delt skjerm tillates. Dette vil gjøre det enklere for kringkastere å utnytte det kommersielle potensialet i langvarige sportssendinger uten naturlige pauser.
  • Regelen om at reklameinnslag ikke skal overstige 15 prosent av den daglige sendetiden oppheves. Bestemmelsen har hatt liten praktisk betydning siden den kommer i tillegg til en øvre grense på 20 prosent reklame per klokketime.
  • Presentasjon av sponsor i program eller i tilknytning til sponsede enkeltinnslag tillates.
  • Kringkastingsloven § 3-5 om presentasjon av premier i fjernsynsprogram oppheves, siden regelen er i strid med AMT-direktivet og andre regler i stor grad ivaretar de samme hensynene som denne bestemmelsen.
  • Kilde: Kulturdepartementet

– Vi setter pris på at dette har kommet på plass og gleder oss til å se hvordan dette vil se ut på skjermen.

Årsaken til at politikerne gikk inn for dette var norske TV-kanaler skal få samme konkurransevilkår som sine konkurrenter i utlandet.

– Reklametrykket er stort nok

For programsponsorer vil det bli tillatt å vise sponsorplakater i løpet av programmet. Enkeltinnslag inne i et program kan også sponses.

Reglene har tidligere vært slik at sponsor bare kan identifiseres ved begynnelsen og slutten av programmet – i tillegg til ved avbrudd, opplyser Medietilsynet.

Tidligere har det vært sånn at et reklameinnslag ikke kan overstige 15 prosent av kringkasterens daglige sendetid.

Den er nå opphevet, men mengden reklame som sendes kan fortsatt ikke være mer enn tolv minutter per klokketime.

Salgs- og markedsdirektør Bjørn Gunnar Rosvoll i TV 2.

Tidligere har Forbrukerombudet vært kritisk til oppmykning av regelverket, fordi de mener at det generelle reklametrykket er såpass stort mot forbrukere og vil ikke at det skal øke noe mer.

De ønsker ikke å kommentere saken, fordi den er avgjort.

– Må skille på reklame og redaksjonelt innhold

Forslaget om lovendringen fikk derimot støtte fra Norsk Redaktørforening, som skrev i sin høringsuttalelse at de ga full tilslutning til forslaget.

Generalsekretær Arne Jensen sier nå som regelverket er vedtatt, må man være varsom på etikken:

– TV-kanalene må være opptatt av å sørge for at folk ikke blander sammen kommersielt og redaksjonelt innhold. Hvordan dette skal gjøre rent teknisk har jeg ikke de beste forutsetningene for å mene noe om, men jeg forutsetter at kanalene selv er opptatt av, sier han og fortsetter:

– Det har å gjøre med attraksjonsverdien for publikum å gjøre, for jeg tror den blir redusert om dette ikke blir gjort på en god og ordentlig måte.

Generalsekretær Arne Jensen i Nord Redaktørforening.

Kulturminister Linda Hofstad Helleland (H) opplyser i en pressemelding at dette er et godt politisk vedtak for kanalene i en vanskelig tid.

– Jeg er glad for at denne oppmykingen av kringkastingslovens regler om reklame og sponsing kommer på plass og håper at den vil bidra til å styrke norske kringkasteres konkurranseevne, sier kulturminister Linda Hofstad Helleland.

Powered by Labrador CMS