Tv 2 får advarsel av medietilsynet. Foto: Eivind Senneset / NTB

TV 2 får advarsel etter reklame under skisprint

Kanalen sendte reklame som gikk ut over seeropplevelsen under en verdenscup i langrennssprint, ifølge Medietilsynet.

Publisert Sist oppdatert

Under verdenscupen i langrennssprint 3. desember i fjor, sendte TV 2 reklame på såkalt delt skjerm.

Det er åpnet for å sende reklame under direktesendte konkurranser uten naturlige opphold, som Tour de France. Etter som skisprint er av kortere varighet, mener Medietilsynet at det ikke faller under dette. Derfor gir de TV 2 en advarsel.

– Reklamesendingen førte til at seerne ikke fikk se hele sprinten i fullskjerm, sier direktør for juridisk og regulatorisk avdeling, Hanne Sekkelsten, i en pressemelding fra Medietilsynet.

Seerne fikk heller ikke hørt kommentatorlyden.

Det er ikke tillatt å plassere reklameinnslag slik at de fører til en forringelse av seeropplevelsen, og dermed sendingens og programmets verdi. Det gjelder både ordinære reklameavbrudd og visning av reklame på delt skjerm.

– I dette tilfellet mener vi at visning av reklame samtidig med sending av konkurranser som varer i rundt tre minutter, klart gir en dårligere seeropplevelse, sier Sekkelsten.

Medietilsynet opplyser at de har god dialog med TV 2 i saken.


Powered by Labrador CMS