Tirsdag kom listen over mediehusene som får
produksjonsstøtte i 2023.
Fire nye aviser kommer inn i ordningen, og potten er på
rundt 400 millioner kroner.
Morgenbladet får den største økningen, og får
22,4 millioner kroner - mot rundt 11,1 millioner kroner i 2022.
– Det gir oss
nye muligheter til å styrke avisa ytterligere, lage enda bedre journalistikk,
drive produktutvikling og jobbe enda mer digital omstilling. Vi har
selvfølgelig noen drømmer og ideer vi vil realisere, men det må vi ta i tur og
orden, sier sjefredaktør i Morgenbladet, Sun Heidi Sæbø, til Medier24.
Skiftet kategori
Grunnen til den store endringen i støtte er at Medietilsynet har gjennomgått de
nasjonale publikasjonene for å vurdere om den enkelte avis er et nisje- eller
breddemedium.
Morgenbladet endret dermed kategori fra nasjonalt nisjemedie til
nasjonal nummer to avis. I den kategorien er den maksimale tildelingen høyere.
– Det er noe vi har jobbet lenge for, og som vi skrev et grundig høringssvar om
da det kom forslag til ny forskrift i fjor, sier Sæbø.
Hun forteller at de har
vært klare på at det ikke var noen grunn til at de skulle være i en annen
kategori enn Dagen og Nationen, særlig ikke etter at man har gått bort fra
antallet utgaver på papir.
Et nasjonalt «nummer-to-medium» er i forskriften
definert som «et medium som har minst 500 av abonnementstallet i minimum fire
av landets fylker og minst 25 prosent av abonnementstallet utenfor
utgiverfylket, og som har minst 20 redaksjonelle årsverk.»
Holdt kostnadene nede
– Morgenbladet
oppfyller alle disse objektive kriteriene, og så har den grundige gjennomgangen
og analysen gjennomført av Høgskulen i Volda vist at vi også oppfyller
innholdskriteriene. Morgenbladet har en høy egenproduksjon, grundig
journalistikk med et bredt kildetilgang og en aktuell og allmenn innretning av
stoffet.
Hun legger til at det var knyttet spenning til om de fikk endret
kategori, og dermed økt støtte eller ikke.
– Da Medietilsynet kom med sin
prognose i høst, tok de forbehold om at det ikke var bestemt om vi skulle bytte
kategori. Derfor har vi fram til nå gjort vårt beste med å holde kostnadene
nede, sier Sæbø og legger til:
– Vi ser nå muligheter for å styrke
Morgenbladet og vårt bidrag til den offentlige samtalen.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no