Norske mediebyråer formidlet reklame for 1,53 milliarder NOK i årets to første måneder. Det er en nedgang på 12,1 prosent sammenlignet med samme periode i fjor da det ble omsatt reklame via mediebyråene for 1,73 milliarder NOK. Det viser Mediebyråforeningens Mediebarometeret.

Annonse­kronene ramler ut av medie­bransjen. Hver tiende krone er borte

Kraftig nedgang i reklame-investeringene, viser ferske tall. TV blør hardest.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Norske mediebyråer formidlet reklame for 1,53 milliarder NOK i årets to første måneder.

Det er en nedgang på 12,1 prosent sammenlignet med samme periode i fjor da det ble omsatt reklame via mediebyråene for 1,73 milliarder NOK.

Daglig leder Merete Mandt Larsen i Mediebyråforeningen.

Det viser Mediebyråforeningens Mediebarometeret.

Samtlige mediekategorier minus fagpresse og «andre medier» faller i årets to første måneder. De to nevnte er imidlertid små kategorier når det handler om omsetning.

-Dette er en kraftig nedgang. Det virker som om annonsørene sitter på gjerdet og avventer litt. Ja, dette ble en svakere start enn hva jeg hadde forventet og håpet på, sier daglig leder Merete Mandt Larsen i Mediebyråforeningen i meldinga.

Ifølge Mediebyråforeningen er det TV som har fått den største nedturen hittil i år med en nedgang på 16,4 prosent, som er rundt regnet til ca 120 millioner kroner.

Kino og utendørs var blant vinnerne i fjorårets reklamemarked. I årets to første måneder faller kino med 12,5 prosent og utendørs med 9,0 prosent. Og radio fortsetter og tape terreng, slik de gjorde i hele 2018 og har en tilbakegang med 19,6 prosent.

Mens dagspresse faller med 10,3 prosent, faller ukepresse med hele 21,6 prosent sammenlignet med januar og februar 2018.

Også internett faller i starten på det nye året, med 7,6 prosent sammenlignet med tilsvarende periode i fjor. Internett som kategori omsatte i årets to første måneder for 524,9 MNOK mot 567,8 MNOK i samme periode i 2018.

Går vi inn i internett-kategorien, ser vi at display faller med 19,1 prosent, mens video og sosiale medier faller, henholdsvis med 3,3 prosent og 1,3 prosent. Søk fortsetter veksten, med 4,3 prosent denne gangen, heter det i meldinga.

-Ja, også internett fikk vi en smell i starten på det nye året – og da spesielt display-annonseringen. Så selv internett-kategorien lider nå i starten av året, sier daglig leder Merete Mandt Larsen.

Mediebarometeret for februar.
Powered by Labrador CMS